MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Tam gdzieś musi być niebo, reż. Elia Suleiman, Francja...

SPOTKANIE FILOZOFICZNE: Poznajmy się jeszcze raz

Opublikowano: 10 stycznia 2020 Views: 574 Kino Centrum, Wydarzenia

AFRYKAMERA – edycja toruńska

Kiedy: 17–19 stycznia 2020 

Program:

17 stycznia (piątek)
18.00 – MILCZĄCE PUSZCZE, reż. Mariah Wilson, Kamerun 2019
20.10 – KETEKE, reż. Peter Sedufia, Ghana 2017

18 stycznia (sobota)
15.00 – MINGA I ZŁAMANA ŁYŻKA, reż. Claye Edou, Kamerun 2017    
16.30 – ONI NIE ZNAJĄ NASZEJ SZTUKI. GRAFFITI W KENII, reż. Paulina Zając, Polska / Kenia 2019
18.00 – KNUCKLE CITY, reż. Jahmil X.T. Qubeka, RPA 2019
20.20 – 8, reż. Harold Hölscher, RPA 2019

19 stycznia (niedziela)
15.00 – LIYANA, reż. Aaron Kopp, Amanda Kopp, USA / Suazi 2017
16.30 – TRANZYTEM PRZEZ TANZANIĘ, reż. Jeroen van Velzen, Holandia 2018    
18.00 – MIŁOSIERDZIE DŻUNGLI, reż. Joël Karekezi, Belgia / Francja 2018
20.00 – UMRZESZ MAJĄC 20 LAT, reż. Amjad Abu Alala, Sudan / Egipt / Francja / Niemcy / Katar / Norwegia 2019

Bilety na poszczególne pokazy w cenie 12 zł ulgowy / 14 zł normalny
Link do rezerwacji elektronicznej (klik)

AfryKamera to festiwal filmowy poświęcony kinematografii Afryki. 12 grudnia 2019 rozpoczęła się 14. edycja tego największego wydarzenia kulturalnego w Europie Środkowo-Wschodniej poświęconego w Afryce. W ramach blisko stu projekcji na terenie całej Polski zaprezentowane zostaną filmy fabularne, dokumenty i animacje o Afryce. Impreza odbędzie się w 15 miastach Polski.

 

O filmach:

MILCZĄCE PUSZCZE (“Silent Forests”)
reż. Mariah Wilson, Kamerun 2019
W ostatnich latach populacja słoni żyjących w lasach Kongo i Kamerunu dramatycznie się zmniejsza. Winę za to ponoszą kłusownicy, którzy okradają lasy z ich mieszkańców, mordując słonie dla kości i zysku. W dokumencie Mariah Wilson poznajemy ekostrażników, biologów, organizacje pozarządowe i aktywistów, którzy nie ustają w wysiłkach, aby na wszelkie sposoby chronić słonie i walczyć z kłusownikami i handlarzami kością. I chociaż nie jest to łatwa droga, którą dodatkowo utrudnia wszechobecna korupcja i brak odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, to miłość do tych zwierząt, mających tak wielkie znaczenie dla ekosystemu i przetrwania lasów, jest najważniejsza.

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: FFD Big Sky, MFF Santa Barbara, FFD Melbourne, FF Rwanda, FF Brooklyn – Spirit Award

————————————————-

KETEKE
reż. Peter Sedufia, Ghana 2017

To historia, która mogła wydarzyć się w latach 80. Gdzieś w głębi Ghany para spodziewająca się dziecka spóźnia się na pociąg. Boi i Atswei postanawiają przejść pieszo do następnej stacji i złapać kolejny pociąg, który jest jedynym środkiem transportu z peryferii do miasta. Podczas wędrówki czeka ich szereg zabawnych, a momentami groźnych sytuacji. Czy małżeństwu uda się dotrzeć do celu przed porodem? W tej komedii, zrealizowanej w starym stylu, napięcia i dynamiki dodaje znakomita muzyka, łącząca rdzenne brzmienia ze współczesnym stylem, w wykonaniu rapera i producenta muzycznego o pseudonimie Worlasi.

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: FESTICAB Burundi 2017 – najlepszy film, AFF USA 2018, FF Africa in Motion 2018, AFF Luxor 2018 – nagroda specjalna jury, FF Fespaco 2019

———————————————–

MINGA I ZŁAMANA ŁYŻKA (“Minga et la cuillère cassée”)
reż. Claye Edou, Kamerun 2017

Minga and the Broken Spoon to pierwszy kameruński film animowany opowiadający historię dziewczynki Mingi, która za złamanie pamiątkowej łyżki zostaje wyrzucona z domu przez swoją macochę Mami Kaba i musi ruszyć do lasu w poszukiwaniu identycznego przedmiotu. Podczas swej podróży przeżywa mnóstwo przygód, a dzięki dobremu sercu udaje jej się przezwyciężyć kolejne przeszkody. Ta wciągająca i wypełniona muzyką historia dla całej rodziny, nawiązująca do starej afrykańskiej opowieści, uczy pozytywnych wartości i porusza tematy uniwersalne i istotne dla każdego, tj. miłość, siostrzeństwo, walka z przeciwnościami losu, szacunek do osób starszych, przebaczenie czy gościnność.  

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: MF Vues d’Afrique Montreal 2018, MFF Durban 2019

————————————————-

ONI NIE ZNAJĄ NASZEJ SZTUKI. GRAFFITI W KENII (“They don’t know our art. Kenyan graffiti”)
reż. Paulina Zając, Polska / Kenia 2019

Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii to dokument wnikający w świat artystów graffiti mieszkających w Nairobi w Kenii, których twórczość wykracza nie tylko poza ramy ich kraju, ale też gatunku artystycznego, jakim jest street art. Zdolni do wszelkich poświęceń, by tworzyć, nie cofną się nawet przed największym ryzykiem, aby przeciwstawić się drapieżnym poczynaniom największych polityków i pomóc zabrać głos tym, którzy do głosu nie są dopuszczeni. Łamią konwencje, zasady, stereotypy i bariery, a wszystko to w imię sztuki i prawdy. Dumni ze swego afrykańskiego dziedzictwa, kosmopolityczni, nowatorscy – sami siebie nazywają “artivists”.

Zwiastun:

—————————————————

KNUCKLE CITY
reż. Jahmil X.T. Qubeka, RPA 2019

Knuckle City to dramat opowiadający historię chłopaka dorastającego w rodzinie, gdzie przemoc i alkohol były na porządku dziennym. W środowisku, w którym się wychowywał można było zostać gangsterem, bokserem albo zostać zabitym. Dudu wybrał boks. W filmie śledzimy jego zmagania i niełatwą walkę, nie tylko na ringu, która nie zawsze kończy się zwycięstwem. To opowieść o świecie boksu, w którym rządzą pieniądze i prawo silniejszego, gdzie gra bywa nierówna. To również historia o silnej więzi pomiędzy braćmi. Wartką akcję dodatkowo podkreśla świetnie dobrana muzyka, dzięki której podążamy za bohaterem i w napięciu oczekujemy na dalszy rozwój wydarzeń.

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: MFF Durban, MFF Toronto

————————————————————-

8
reż. Harold Hölscher, RPA 2019

Akcja tego atmosferycznego, folklorystycznego horroru toczy się w 1977 roku.  Osierocona dziewczynka przeprowadza się wraz z opiekującą się nią parą do odizolowanego od świata wiejskiego domu. Tam dziecko zaprzyjaźnia się z uczynnym starcem Lazarusem (grany przez Tshamano Sebe, którego rola w filmie jest szczególnie godna zapamiętana), który wkrótce zostaje zatrudniony do pomocy przy posiadłości. Niebawem jednak wychodzi na jaw konflikt między spokojnym wędrowcem a okolicznymi mieszkańcami wioski. Czy osoba o tak łagodnym i przyjaznym usposobieniu może skrywać bardziej mroczne sekrety? Chociaż umiejscowiony w czasach apartheidu, film jednak korzysta z tła historycznego głównie w celu stopniowej i powolnej budowy aury tajemniczości i niedopowiedzeń. W opowieści pełno jest nawiązań do lokalnych legend, w tym odniesień do południowoafrykańskiego motywu wędrowca, który gościł m.in. w klasycznym już filmie Richarda Stanleya “Dust Devil”. Debiut reżyserski uznawany za nowe oblicze południowoafrykańskiego horroru.

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: MFF Chicago 2019, Fantasia Film Festival, Toronto After Dark

————————————————-

LIYANA
reż. Aaron Kopp, Amanda Kopp, USA / Suazi 2017

Wszyscy znamy te bajki dla dzieci, których bohaterowie wyruszają w pełną przygód podróż, by poznawać świat. Historia Liyany jest inna, bo pisana przez dzieci z domu dziecka w Suazi i utkana jest ze zdarzeń, których doświadczyli mali autorzy. Czasem są to trudne przeżycia, czasem doświadczenia, które dodają otuchy i to wszystko staje się udziałem stworzonej przez dzieci filmowej bohaterki. Mali autorzy, poprzez budowanie opowieści Liyany, radzą sobie ze swoimi osobistymi doświadczeniami. „To Wasza historia. To wy decydujecie, co zdarzy się dalej” – słyszą od prowadzącej zajęcia pisarki Gciny Mhlophe. Jakie zakończenie wymyślą dla Liyany?

Nagrody i festiwale: MFF Los Angeles 2017 – najlepszy film dokumentalny, BFI London Film Festival, AfryKamera 2018

———————————————–

TRANZYTEM PRZEZ TANZANIĘ (“Tanzania Transit”)
reż. Jeroen van Velzen, Holandia 2018

Jeroen van Velzen przygląda się pasażerom podróżującym pociągiem jadącym przez Tanzanię. W jednej przestrzeni obserwujemy ludzi reprezentujących cały przekrój społeczeństwa Afryki Wschodniej, uczestniczymy w ich rozmowach i kłótniach, towarzyszymy im w podróży. W dokumencie poznajemy bliżej czterech bohaterów: kaznodzieję, który sprzedaje błogosławieństwa, chcąc zarobić na własną stację radiową i telewizyjną, samotnie podróżującą kobietę z Kenii, która w wieku czternastu lat została wydana za mąż, przez męża trafiła do więzienia, a teraz stara się rozpocząć nowe życie, a także dziadka z wnukiem z plemienia Masajów, którzy zmagają się z niechęcią i stereotypami. Każdy z nich stara się na własny sposób przeżyć swą “podróż”.

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: FF Tribeca 2018 – najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym, FF Zurich 2019, MFF Leeds 2018, MFF Freiburg 2019, DOK.fest Munich 2019

———————————————

MIŁOSIERDZIE DŻUNGLI (“La Miséricorde de la Jungle”)
reż. Joël Karekezi, Belgia / Francja 2018

Czy dżungla może uratować człowieka i czy jeden człowiek może ocalić drugiego? Przekonają się o tym dwaj żołnierze rwandyjskiego wojska, przemierzający ten dziki i nieprzyjazny teren w czasie II wojny domowej w Kongo. I choć różni ich wszystko, w skrajnej sytuacji będą musieli sobie zaufać i polegać na sobie. Film obfituje w sceny przemocy popełnianej nie tylko przez główne strony konfliktu, ale też ugrupowania plemienne czy rebeliantów z innych krajów afrykańskich, których ofiarami była przede wszystkim ludność cywilna. W konflikcie rozpoczętym w 1998 r., zwanym Światową Wojną Afrykańską, zginęło około 5 mln ofiar.

Przed pokazem prelekcja Justyny Nowak – doktorantki Instytutu Filozofii UMK, która opowie o ludobójstwie w Rwandzie z perspektywy filozoficznej. Czym są dla nas współczesne ludobójstwa, co wpływa na to jak je odbieramy i jak się z nimi mierzymy? Czym jest trauma postkolonialna, jakie są jej źródła i pole działania?

Zwiastun:

Nagrody i festiwale: MFF Toronto 2018, FF Milano 2018, MFF Chicago 2018 – Nagroda “Srebrny Hugo”, FF Johannesburg 2018, MFF Rotterdam 2019, FF Göteborg 2019, FF Fespaco 2019, Luxor African Film Festival 2018, FF Nairobi 2019, AFF New York 2019

———————————————-

UMRZESZ MAJĄC 20 LAT (“You Will Die at Twenty”)
reż. Amjad Abu Alala, Sudan / Egipt / Francja / Niemcy / Katar / Norwegia 2019

Prowincja Al Jazira w Sudanie. Podczas błogosławieństwa swego nowo narodzonego syna Sakina słyszy złą wróżbę – Muzamil umrze w wieku 20 lat. Od tej pory życie chłopca naznaczone jest tą przepowiednią. Chłopiec nie marzy, nie planuje, nie potrafi cieszyć się życiem, a jedynie czeka na spełnienie wyroku. Upływ czasu odmierzają kolejne kreski rysowane przez matkę na ścianach domu. Jedyne chwile radości przynoszą mu przyjaciółka Naima i Suleiman, który zwiedził pół świata i dzięki któremu Muzamil ogląda swój pierwszy film. Czy chłopcu uda się wyrwać z kręgu śmierci? I co stanie się w dniu jego dwudziestych urodzin?

Nagrody i festiwale: FF El Gouna – najlepszy film, FF Venice – nagroda za debiut, FF Toronto, MFF Busan, FF Hamburg, MFF Thessaloniki, FF Mumbai

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń