MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Bill Viola: Wizje Czasu / Fundacja Tumult

 

Instalacje Billa Violi w Fundacji Tumult:

1. Inverted Birth (2014)
2.  Seria Martyrs: Earth Martyr (2014), Air Martyr (2014), Fire Martyr (2014), Water Martyr (2014)
3. Three Women (2008)
4. Seria The Dreamers: Gleb (2013), Madison (2013), Sharon (2013)

 

1. Inverted Birth, 2014
Instalacja wideo/dźwiękowa
Kolorowa projekcja wideo w wysokiej rozdzielczości na ekranie ustawionym pionowo i zakotwiczonym w podłodze w zaciemnionym pomieszczeniu; dźwięk stereo z subwooferem
Rozmiar obrazu: 5 × 2,82 m

8:22 minut
Występuje: Norman Scott
Wyświetlana na pięciometrowym ekranie zakotwiczonym w podłodze, Inverted Birth ukazuje pięć etapów przebudzenia poprzez serię gwałtownych przemian. Mężczyzna stoi w ciemności, skąpany w czarnej cieczy; dźwięk kapiących kropli przerywa ciszę otaczającej go pustej przestrzeni. Ciecz stopniowo zaczyna się wznosić, a gdy jej ruch nabiera intensywności, unoszący się strumień zamienia się w ryczący potop. Ciemna rozpacz czerni ustępuje miejsca lękowi, gdy ciecz zmienia się w czerwoną, jednak postać mężczyzny pozostaje niewzruszona. Przypływ białej cieczy przynosi ulgę i ukojenie, po czym następuje zmycie oczyszczającą wodą. Na końcu pojawia się delikatna mgła, przynosząc akceptację, przebudzenie i narodziny. Płyny symbolizują esencję ludzkiego życia: ziemię, krew, mleko, wodę i powietrze, a zarazem cykl życia od narodzin do śmierci – tu w odwróceniu, jako przejście z ciemności ku światłu.

2. Seria Martyrs, 2014
Earth Martyr, Air Martyr, Fire Martyr i Water Martyr to cztery dzieła wywodzące się ze stałej wielkoformatowej instalacji wideo Martyrs (Earth, Air, Fire, Water), zaprezentowanej w maju 2014 roku w katedrze św. Pawła w Londynie.
Greckie słowo określające męczennika pierwotnie oznaczało „świadka”. W dzisiejszym świecie masowe media czynią z nas wszystkich świadków cierpienia innych. Przeszłe, aktywne życia męczenników mogą rzucać światło na nasze współczesne życia aktywności pozbawione. Są oni również uosobieniem ludzkiej zdolności do znoszenia bólu, trudów, a nawet śmierci – w imię wierności swoim wartościom, przekonaniom i zasadom. Te cztery dzieła reprezentują idee działania, hartu ducha, wytrwałości, odporności i poświęcenia.

Earth Martyr, 2014
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na płaskim ekranie zamontowanym pionowo na ścianie
107,6 × 62,1 × 6,8 cm
7:10 minut
Producent wykonawczy: Kira Perov
Występuje: Norman Scott
Na początku widzimy postać pogrążoną w bezruchu, zakopaną w kopcu ziemi, w chwili wytchnienia od cierpienia. Stopniowo pojawia się ruch – żywioł natury zakłóca jego spokój. Ziemia zaczyna się podnosić i uderzać w jego ciało z coraz większą siłą. Im gwałtowniejsza staje się nawałnica ziemi, tym bardziej niezłomna pozostaje postawa męczennika. W kulminacyjnym momencie przemocy ziemia symbolizuje najciemniejszą godzinę jego przejścia przez śmierć ku światłu.

Air Martyr, 2014
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na płaskim ekranie zamontowanym pionowo na ścianie
107,6 × 62,1 × 6,8 cm
7:10 minut
Producent wykonawczy: Kira Perov
Występuje: Sarah Steben
Na początku widzimy pogrążoną w bezruchu kobietę zawieszoną za nadgarstki, w chwili wytchnienia od cierpienia. Stopniowo pojawia się ruch – żywioł natury zakłóca jej spokój. Wzmaga się wiatr, który zaczyna smagać jej ciało, nabierając coraz większej siły. Im gwałtowniejszy staje się podmuch, tym bardziej niezłomna pozostaje postawa męczenniczki. W kulminacyjnym momencie przemocy wiatr symbolizuje najciemniejszą godzinę jej przejścia przez śmierć ku światłu.

Fire Martyr, 2014
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na płaskim ekranie zamontowanym pionowo na ścianie
107,6 × 62,1 × 6,8 cm
7:10 minut
Producent wykonawczy: Kira Perov
Występuje: Darrow Igus
Na początku widzimy pogrążoną w bezruchu postać siedzącą na krześle, w chwili wytchnienia od cierpienia. Stopniowo pojawia się ruch – żywioł natury zakłóca jego spokój. Płomienie zaczynają skapywać w dół, a mężczyzna budzi się, gdy ogień niebezpiecznie podnosi się wokół niego. Im intensywniej szaleje żywioł ognia, tym bardziej niezłomna pozostaje postawa męczennika. W kulminacyjnym momencie przemocy ogień symbolizuje najciemniejszą godzinę jego przejścia przez śmierć ku światłu.

Water Martyr, 2014
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na płaskim ekranie zamontowanym pionowo na ścianie
107,6 × 62,1 × 6,8 cm
7:10 minut
Producent wykonawczy: Kira Perov
Występuje: John Hay
Na początku widzimy pogrążoną w bezruchu postać leżącą na ziemi, w chwili wytchnienia od cierpienia. Stopniowo pojawia się ruch – żywioł natury zakłóca jego spokój. Gdy postać zostaje podniesiona za kostki, z góry zaczyna spływać woda. Im silniejsza staje się wodna nawałnica, tym bardziej niezłomna pozostaje postawa męczennika. W kulminacyjnym momencie przemocy woda symbolizuje najciemniejszą godzinę jego przejścia przez śmierć ku światłu.

3. Three Women, 2008
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na płaskim ekranie zamontowanym pionowo na ścianie
Wymiary: 155,5 × 92,5 × 12,7 cm
9:06 minut
Występują: Anika, Cornelia i Helena Ballent
Three Women to część cyklu Transfigurations – serii prac poświęconych refleksji nad upływem czasu i procesem przemiany wewnętrznej istoty człowieka. Mistyk suficki Ibn Arabi opisał życie jako niekończącą się podróż, mówiąc: „Jaźń jest oceanem bez brzegu. Wpatrywanie się w niego nie ma początku ani końca, ani w tym świecie, ani w następnym.” Three Women wyraża tę właśnie głęboką wizję wiecznego wymiaru ludzkiego istnienia. W przyćmionej, widmowej szarości ciemnej przestrzeni matka i jej dwie córki powoli zbliżają się do niewidzialnej granicy. Przechodzą przez ścianę wody – próg między życiem a śmiercią – i wkraczają w światło, przemieniając się w żywe istoty z krwi i kości. Wkrótce matka uświadamia sobie, że nadszedł czas powrotu, a córki w końcu ruszają powoli za nią, każda zatrzymuje się jeszcze na moment, by po raz ostatni spojrzeć na świat skąpany w świetle, zanim znikną w migoczącej, szarej mgle czasu.

4. Gleb, Madison i Sharon, 2013
Gleb, Madison i Sharon to portrety wywodzące się z wielkoformatowej instalacji zatytułowanej The Dreamers, 2013.
Każdy z nich przedstawia postać zanurzoną pod wodą, spoczywającą na dnie koryta rzeki. Ich oczy są zamknięte, a twarze emanują spokojem. Woda delikatnie faluje na powierzchni ich ciał, subtelnie ożywiając ich ruchy. Szum płynącej wody wypełnia przestrzeń, a sny przenikają przez wodne środowisko.

Gleb, 2013
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na pionowym płaskim ekranie zamontowanym na ścianie; dźwięk stereo
Wymiary: 92 × 53,6 × 3 cm
Projekcja ciągła
Występuje: Gleb Kaminer

Madison, 2013
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na pionowym płaskim ekranie zamontowanym na ścianie; dźwięk stereo Wymiary: 92 × 53,6 × 3 cm
Projekcja ciągła
Występuje: Madison Corn

Sharon, 2013
Kolorowe wideo w wysokiej rozdzielczości na pionowym płaskim ekranie zamontowanym na ścianie; dźwięk stereo
Wymiary: 92 × 53,6 × 3 cm
Projekcja ciągła
Występuje: Sharon Ferguson

Lista instalacji Billa Violi w CSW „Znaki Czasu”

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń