MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

grafika maga design group

Konferencja SZYBCY I WŚCIEKLI / 6. PLASTER

Zdjęcie zespołu BLOKI

6. PLASTER / koncert w Labsenie!

Poster of International Festival Plaster

Opublikowano: 6 maja 2015 Views: 6602 Festiwale, Plaster, Sztuka

6. Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER

Tegoroczna, szósta już edycja Plastra, to sześć wystaw, trzy dni warsztatów, międzynarodowa konferencja, prelekcje i koncerty multimedialne. Na festiwalu zobaczymy konfrontację polskich i portugalskich projektantów, a także zestawienie artystów dojrzałych z ugruntowaną pozycją na rynku, z twórcami młodymi, niepokornymi, szukającymi dla siebie przestrzeni i nowych form wypowiedzi.

Projekty plakatów sąsiadować będą z kompozycjami stricte typograficznymi, przełamującymi tradycyjne rozumienie układu literniczego, a także z ilustracjami, projektami identyfikacji wizualnej i instalacjami przestrzennymi. Ta różnorodność form i funkcji ma uzmysłowić widzowi dynamikę rozwoju grafiki projektowej i jej coraz większy zakres oddziaływania.

Główne wydarzenia festiwalu:

/ Play this Game – typograficzna wystawa plenerowa młodych twórców z Portugalii
bulwar przed budynkiem CSW / 13.05 – 02.08.2015

/ Współczesna Portugalska Grafika Projektowa – wystawa
taras na dachu CSW / 13.05 – 31.08.2015

/ Ślad – Sebastian Kubica – wystawa plakatów
parter CSW / 13.05 – 14.06.2015

/ Wystawa Type Directors Club – 2014 Annual Awards
3 piętro CSW / 13 – 31.05.2015

/ Wystawa plakatów studentów koła naukowego Akademii Sztuki ze Szczecina
CSW Labsen / 13.05 – 14.06.2015

/ Instalacja typograficzna studentów Łódzkiej ASP z pracowni profesora Sławomira Kosmyki
Galeria S, Zakład Plastyki Intermedialnej / 14.05 – 14.06.2015

/ warsztaty projektowe prowadzone przez portugalskich projektantów:
Paulo Freitasa, Luisę Barreto, Dino dos Santosa
CSW Labsen / 12– 14.05.2015

/ Szybcy i Wściekli – Młody, Niepokorny Dizajn z Polski i Portugalii, konferencja
Prelegenci: Dino dos Santos_Jorge Silva, Krzysztof Kochnowicz_Luisa Barreto, Paulo Freitas, Polkadot, Syfon Studio
Kino Centrum / 15.05.2015


Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny!
Na warsztaty obowiązują zapisy.

 

/ WYSTAWY

/ Wystawa Type Directors Club – 2014 Annual Awards

Wystawa prezentuje wybór projektów nagrodzonych w 60. międzynarodowym konkursie na najlepsze prace typograficzne, organizowanym przez Type Directors Club.
TDC to stowarzyszenie założone w 1946 roku, którego celem jest promowanie wybitnych przykładów grafiki użytkowej i stanie na straży zachowania najwyższych standardów jej jakości. Organizacja co roku ogłasza dwa konkursy: jeden na najlepsze zastosowanie krojów pisma w projektowaniu graficznym, i drugi – na najlepiej zaprojektowane czcionki. Nagradza w nich projektantów i liderów w dziedzinie typografii – wiodących reprezentantów zawodu oraz dyrektorów artystycznych wydawnictw.
Wyróżnione w konkursie projekty – przygotowane przez artystów z całego świata – charakteryzują się ogromną różnorodnością. Dosłowność i bezpośredniość przekazu miesza się tu z zastosowaniem metafory, żartu czy ironii; kompozycje oparte na czystej typografii sąsiadują z tymi, w które wplecione zostały elementy figuratywne; projekty opracowane w graficznym kontraście czerni i bieli, uzupełniają te, wprowadzające aspekt koloru.
Kolekcja nagrodzonych prac jest darem TDC dla Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, dzięki uprzejmości której mamy okazję zaprezentowania ich w CSW, w ramach festiwalu  PLASTER.

/ Play this Game – plenerowa wystawa typografii młodych portugalskich artystów

Edukacja w dziedzinie dizajnu ma w Portugalii niedługą historię – dopiero po rewolucji 1974 roku stała się ważnym elementem w formacji adeptów tego zawodu. Wcześniej jedynie dwie szkoły w Lizbonie oferowały zajęcia z dizajnu, jednak inwestycje w sektorze edukacyjnym sprawiły, że wiele innych uczelni podjęło się organizacji tego rodzaju kursów – jedną z nich jest szkoła ESAD.CR.

Od 1989 roku ESAD.CR prowadzi studia w zakresie sztuki, różnych aspektów dizajnu i sztuki widowiskowej. Bogactwo specjalistycznej wiedzy, wzajemne oddziaływanie oferowanych kursów, a także sama lokalizacja szkoły w Caldas da Rainha, mieście położonym 80 kilometrów na północ od stolicy, mają ogromny wpływ na unikalny charakter dizajnu uprawianego i wykładanego w szkole. Obydwa oferowane kursy (studia licencjackie w zakresie projektowania graficznego i multimediów oraz magisterskie w zakresie projektowania graficznego) odróżniają się od innych dużym naciskiem na sztukę typografii – przez lata były to jedyne studia dostępne w Portugalii, które zapewniały solidne wykształcenie w tej dziedzinie.

Wystawa studentów i absolwentów ESAD.CR w ramach festiwalu PLASTER prezentuje rezultaty inwestycji w kształcenie. Autorzy prac podjęli się wyzwania, by sprawdzić się w grze i przygotowali plakaty, które pokazują ich typograficzne dokonania. Nie wszystkie zawierają autorskie propozycje – niektóre z nich stanowią wariacje na temat znanych motywów typograficznych. Znajdują się wśród nich również szkice autorstwa Bruno Reis Santos, Magdalene Bastos i Gonçalo Fialho.

Wystawa ukazuje rezultaty kształcenia w sztuce typografii i dizajnu – słowa ułożone z liter, kształtów i kolorów, które są świadectwem różnorodności studentów ESAD.CR oraz ich stylów projektowania.

Luísa Barreto

/ Ślad Sebastian Kubica – wystawa plakatów
Fenomen polskiej szkoły plakatu jest znakomitym świadectwem uznania dorobku sztuk wizualnych naszego kraju. Jak każdy istotny trend, ma swoich uczniów, kontynuatorów i – jak twierdzą niektórzy – „pogrobowców”. Fascynacja tym zjawiskiem widoczna jest w pracach ciągle młodego (jak on to robi?) Sebastiana Kubicy. Widać, że krople jego esencji stały się ważną inspiracją dla poszukującej osobowości artysty, który w różny sposób znaczy swoją obecność: czy to poprzez plakat, grafikę lub inne formy projektowania graficznego. Słowo „ślad” – zawarte w tytule wystawy – wydaje się w pełni oddawać ekspresyjny, pełen kontrolowanej energii styl Sebastiana Kubicy. W przestrzeni wyznaczonej ramami dzieła artysta zostawia nam swój mocny sygnał i znika. Zostajemy z pracami, które w syntetycznej formie dotykają tematów aktualnych dla naszej współczesności oraz zaskakują liryzmem, przenikliwością, a nierzadko humorem.

Wojciech Majewski

 

[gallery_bank type=”images” format=”thumbnail” title=”false” desc=”false” responsive=”true” display=”all” sort_by=”random” special_effect=”” animation_effect=”” album_title=”false” album_id=”4″]

 

/ Wystawa plakatów studentów koła naukowego Akademii Sztuki ze Szczecina

Wystawa prezentuje prace studentów Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, którzy są członkami studenckiego koła naukowego „KOŁO”. Powstało ono w 2014 r. z inicjatywy młodych adeptów dizajnu i Tomasza Świtalskiego, który – razem z Magdaleną Januszkiewcz – pełni funkcję opiekuna grupy. „KOŁO” zrzesza studentów, absolwentów oraz pracowników Akademii związanych z grafiką projektową. Wspólnie organizują warsztaty, wystawy, panele dyskusyjne i wyjazdy. Ważnym elementem ich współpracy jest wpływanie na bezpośrednie wizualne otoczenie. Projektują m.in. identyfikację do wydarzeń muzycznych i artystycznych, które organizują studenci szczecińskiej Akademii Sztuki. Członkowie „KOŁA” współpracują z Galerią w Alei Fontann. Są także laureatami wielu międzynarodowych i krajowych konkursów graficznych. Do tej pory brali udział w dwóch wystawach: Świeża Krew w Galerii w Alei Fontann oraz wystawie towarzyszącej Record Store Day w Off Marinie.
W prezentacji w ramach festiwalu PLASTER udział biorą: Damian Antolak, Magdalena Chojnowska, Piotr Depta, Kaja Kleśta, Łukasz Szpatowicz, Zuzanna Waligórska oraz Hanna Wysocka. Pokazywane przez nich plakaty zostały stworzone jako self edition lub powstały w pracowniach prowadzonych przez prof. Lexa Drewinskiego, prof. Leszka Żebrowskiego, prof. Grzegorza Marszałka, dra Michała Kacperczyka i dra Adama Klasy.

/ Powolni i rozczarowani


Nie jesteśmy szybcy i wściekli – jesteśmy powolni i zrezygnowani. Lubimy zwykłe rzeczy i nie wybieramy się na barykady. Głosem sprzeciwu jest pochylenie się nad codziennością, którą chcemy przeżywać nie śpiesząc się. Chcemy celebrować śniadania, chcemy spotykać się z przyjaciółmi, chcemy pracować wolniej i chcemy, by ta praca miała wartość dyktowaną ulubioną estetyką. Wybierając zawód projektanta nie do końca wiedzieliśmy jakie stoją przed nami wyzwania. Że nie każdy zachwyca się kształtem litery i że najlepiej to najszybciej i najtaniej. Projektowaliśmy dla siebie, bawiąc się estetyką, która nierzadko była szybka i wściekła. Mieliśmy tę wolność, że mogliśmy w zaciszu własnych mieszkań tworzyć typograficzne przestrzenie, które na rynku nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Ale niestety rynek to rzeczywistość i w tym jest ten element zrezygnowania. Chcielibyśmy pokazać siebie – kilkoro młodych projektantów, którzy upodobali sobie czasem chaos, ale nigdzie im się nie śpieszy. Ekspozycja, która stworzymy będzie kolektywną infografiką, w której wyjaśnimy jak projektujemy i dlaczego jest to dla nas interesujące. Pragniemy stworzyć wykres własnej praktyki pokazujący, w jakiej estetyce się poruszamy, kiedy mamy swobodę działania i kiedy nikt nie ma żadnego „ale”. Chcielibyśmy, żeby praca zagospodarowała całą przestrzeń galerii. Mamy w planach zrobienie zina, w którym znalazłyby się elementy wspólnej grafiki.

/ Współczesna portugalska grafika projektowa

Współczesna portugalska grafika projektowa to zestaw prac bardzo różnorodnych i rozproszonych po wielu skoligaconych z dizajnem dyscyplinach. Nowoczesne liternictwo autorstwa Dina dos Santosa – skondensowane w pionowych, przypominających plakaty, kompozycjach – doskonale uzupełnia zestaw prac młodego lizbońskiego twórcy Paulo Freitasa, który prezentuje silnie zindywidualizowaną, „typografizującą” grafikę wydawniczą. W eksperymentach przestrzennych studia R2, które z pewnością można porównać z praktyką austriackiego wizjonera Stefana Sagmeistera, widzimy potrzebę przekraczania przypisanych grafice projektowej ograniczeń przestrzennych i materiałowych. Na podobnym biegunie, aczkolwiek nieco bardziej klasycznie, działają artyści ze studia FBA z Coimbry. Ich aranżacje przestrzenne związane z wydarzeniami galeryjnymi czy nowocześnie rozumiane identyfikacje wizualne, są bardzo sprawnymi i przejrzystymi komunikatami projektowymi. Natomiast Atelier Maga to bardzo energetyczna, odwołująca się zarówno do tradycji (artyści szczególnie upodobali sobie estetykę lat 70.), jak i do formalno-typograficznego eksperymentu, grupa trzech dizajnerów z Lizbony. Ekspresyjne, konwulsyjnie ukształtowane plamy barwne, eklektycznie rozumiana typografia i sporadyczne tchnienia konstruktywizmu to główne cechy działalności tego teamu. Całość prezentacji uzupełniają konceptualne eksperymenty studia Letra, reprezentującego filozoficzne podejście do samego procesu projektowania; manualne, surowe kompozycje Bráulio Amado i świeże, odnoszące się do klasycznej typografii prace João Nevesa.

Krzysztof Białowicz

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń