MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Plakat Festiwalu Pole Widzenia

Pole Widzenia

Plakat Cocart Music Festival

Opublikowano: 1 marca 2008 Views: 1238 CoCArt, Festiwale

1. CoCArt Music Festival

Idea festiwalu

Główną ideą Festiwalu było zaprezentowanie nowych trendów w muzyce współczesnej. W ramach międzynarodowego wydarzenia koncerty multimedialne zaprezentowali artyści integrujący muzykę, obraz i sztukę performance.

CoCArt Music Festival to pierwsze tego rodzaju wydarzenie artystyczne w Toruniu i północnej Polsce.

 
Na festiwalu wystąpili:

Piątek 28.03.2008
1. SUDDEN INFANT (CH) – suddeninfant.com, www.myspace.com/suddeninfantnoise
2. AURAL HOLOGRAMS (FIN) – www.helixes.org/auralholograms
3. JOB KARMA (PL) – jobkarma.pl, www.myspace.com/jobkarma
4. synta[XE]rror (PL) – syntaxerror.pl, www.myspace.com/xeproject
5. HATI (PL) – hati.info, www.myspace.com/hatitah

Sobota 29.03.2008
1. OSSO EXÓTICO (P) – ossoexotico.planetaclix.pt, www.myspace.com/ossoexotico
2. PURE & JASCH (A/CH) – pure.test.at, jasch.at
3. HALO MANASH (FIN) – www.helixes.org/halomanash/
4. incite/ (D) – incite.fragmentedmedia.org, www.myspace.com/incitefm
5. C.H.DISTRICT (PL) – chdistrict.com, www.myspace.com/chdistrict
6. Konrad Grajner BLITZ (PL) – grajner.com

www.myspace.com/cocartmusicfestival

 

1. CoCArt Music Festival

 

SUDDEN INFANT (Joke Lanz) – Szwajcar z Bazylei, mieszkający obecnie w Berlinie. Jego niezwykły świat dźwiękowy oparty jest na brzmieniu mikrofonów kontaktowych, elektronicznych pętli i hałasów, bliska jest mu poezja dźwiękowai dadaistyczna ekspresja wokalna. Tworzy na polu muzyki eksperymentalnej i wolnej improwizacji. SUDDEN INFANT buduje swe kompozycje często przy użyciu niekonwencjonalnych źródeł dźwięku, zabawek i głosu. Jest to „muzyka” jest pełna dzikości i poczucia humoru. Jego główne inspiracje to dada, punk, fluxus i akcjonizm wiedeński. Joke Lanz w ciągu ponad swej 20 letniej działalności odbył trasy i koncerty, często w towarzystwie kilku zaprzyjaźnionych artystów, w całej Europie, USA, Japonii, na Tajwanie. Tworzy też muzykę do tańca współczesnego, teatru i instalacji dźwiękowych. Współpracował z takimi artystami jak m.in. Rudolf Eb.er, Z’EV, Carlos Giffoni, Peter Kowald, Christian Marclay, DJ Olive.

AURAL HOLOGRAMS – narodzone po okresie proto-wibracji, wskrzeszone po wiekach, a w 2006 wreszcie znalazłszy ucieleśnienie – są grupą koncentrującą się na pracy u źródeł, słuchowych wykopaliskach, konserwacji i balsamowaniu archaicznych pulsacji środowiska naturalnego oraz dawno zapomnianych atawistycznych mocy drzemiących w podświadomych stanach Wszelkich istot. Aural Holograms dążą ku całościowej realizacji tych sił poprzez różnorodne obszary akustycznych poszukiwań, nie wahając się przywdziewać maski, kiedy nadchodzi czas, aby powołać do istnienia wszystkie żywioły raz jeszcze. Podstawę zespołu stanowią A. Haapapuro i J. Saivo (i Aki Cederberg współpracujący przy występach), którym regularnie towarzyszą specjaliści różnych dziedzin nauki i prac badawczych. Skład zespołu w występach na żywo zazwyczaj waha się między dwoma a czterema osobami, a wykorzystując prymitywne techniki oraz źródła dźwięku uzyskiwane zgodnie z metodami o wielowiekowym rodowodzie, Aural Holograms oferują wielozmysłowe doświadczenie poprzez porywającą mistyczną atmosferę – wyprawę odkrywającą drogę ku samo-mumifikacji.

JOB KARMA – wrocławski projekt audiowizualny penetrujący ambientowo–transowe rejony postindustrialnej estetyki założony w 1997 r. Grupę tworzą: Maciej Fretti Aureliusz Pisarzewski, zaś za stronę wizualną odpowiedzialny jest Arkadiusz Bagiński. W swoich sugestywnych występach live formacja łączy elementy sztuki performance oraz video-art, ukazując w nich relacje człowiek-maszyna i człowiek-sacrum, a także powolny upadek wszelkich wartości, kosztem postępującej komercjalizacji codziennego funkcjonowania jednostki i społeczeństw. W starannie przygotowanej warstwie muzycznej grupa łączy analogowo-cyfrowe brzmienia instrumentów elektronicznych, zapętlone filmowe sekwencje dialogowe oraz spreparowana transową rytmikę. Dotychczas zespół zrealizował kilka pełnowymiarowych CD oraz DVD wydanych we Włoszech, USA i Polsce.

synta[XE]rror – wrocławski duet powstały ponad 10 lat temu (wcześniej lokalnie znany pod nazwą Error). Na koncie mają 5 płyt z czego 2 oficjalne: „Abyad” wydaną w 2006 w War Office Propaganda i ostatnią „Final” (2007) wydaną we włoskiej oficynie Ars Benevola Mater.Grupa gra ciężko do opisania (słowami) muzykę elektroniczną, jak mawiają sami autorzy „nasza twórczość wydaje się cieszyć głównie nas samych i spotyka się z głębokim niezrozumieniem rodziny i otoczenia“. Z jednej strony mroczną, trudną, monotonną, czasami agresywną, z drugiej jednak momentami nostalgiczną, pełną dość nieoczekiwanych aranżacji, a czasami nawet dość zaskakujących melodii. Próżno w tym szukać chaotycznego industrialu z lat 70 czy 80, nie da się powiedzieć o ich muzyce, że to łatwa forma rytmicznego ebm, ani tym bardziej monotonna wersja dark amientu. Muzyka [XE] wymyka się ze wszystkich tych systematyzujących łatek, choć jak w każdym z tych gatunków, optymizmu w ich muzyce niewiele. Ważnym elementem ich kreacji są wizualizacje, wideo instalacje, które wzbogacają dość zimną muzykę o sferę obrazów. Krótkie ujęcia, transowa monotonia, chaotyczne cięcia to wyróżnia wizualnie synta[XE]rror nie tylko w Polsce.

HATI prezentuje muzykę jedyną w swoim rodzaju –„teatr dźwięku” – trance-gong-drone-musick. To udana próba wkomponowania archaicznych rytuałów w aurę współczesnego minimalizmu i akustycznego industrialu. Medytacyjne i transowe dźwięki kreowane przez grupę bazują na brzmieniu instrumentów etnicznych z różnych stron świata i obiektów z recyklingu. Zespół powstał w 2001 r. w Toruniu, opierając się na wieloletnich doświadczeniach z psychodeliczną muzyką rockową i elektroniczną. Artyści wielokrotnie występowali publicznie w Polsce, Niemczech i Hiszpanii. Grupa wydała kilka płyt w Polsce, Włoszech i Niemczech, bardzo dobrze przyjętych przez prasę i słuchaczy. Dokonania HATI były pozytywnie recenzowane w Polsce i za granicą, m.in. przez magazyny WIRE (UK), Zero Tolerance (UK), Vital Weekly (NL). Od 2005 r. muzycy współpracują z amerykańskim perkusjonistą Z’EVem – jednym z założycieli ruchu kulturowego „industrial” w latach 70. XX w. – grając z nim koncerty i realizując wspólne wydawnictwa. Natomiast studyjnie kolaborują z Andrzejem „Lalinem” Kasprzykiem, i niebawem ukaże się płyta z muzyką elektroniczną wykorzystującą nagrania akustyczne zespołu – HATI vs. LAL

PURE (Peter Votava) – pochodzi z Wiednia, pracuje i mieszka w Berlinie. Tworzy głównie na polu abstrakcyjnej muzyki elektronicznej, która jest swego rodzaju soundtrackiem do snów. Swą działalność rozpoczął w 1990 r. i był jednym z pierwszych grających techno w Austrii, szybko odchodząc w kierunku bardziej eksperymentalnych form muzyki tanecznej. W połowie lat 90. zainteresował się muzyką komputerową oraz muzyczną improwizacją. Od tego czasu wydał 20 płyt analogowych i 10 CD w tak zasłużonych dla eksperymentalnej muzyki wytwórniach jak: Mego (Austria), Staalplaat (Holandia), Praxis (Szwajcaria) i w jego własnym labelu d0c, w którym to promuje współczesną poszukująca elektronikę i elektroakustykę z całej Europy. Od 2000 r. rozwinął się w kierunku wyrafinowanych kolaboracji: z orkiestrą symfoniczną, sztuką audio-video (DVD z Johnnym Dekamem z USA – jednym z najwybitniejszych obecnie twórców artystycznych video na świecie), kompozytorami muzyki dwunastotonowej. Występował w całej Europie, USA i Kanadzie. Uczy też języków programowania max/msp/jitter na uniwersytetach i prowadzi warsztaty.

JASCH to muzyk, kompozytor, artysta aktywny na polu elektroniki i muzyki poszukującej, jazzu, muzyki współczesnej, performance i instalacji. Pisze muzykę dla zespołów kameralnych, teatrów i do filmów. Skupia się głównie na łączeniu cyfrowego dźwięku i obrazu, abstrakcyjnej grafiki i eksperymentalnego video na polu muzyki elektroakustycznej i w projektach multimedialnych. Był zapraszany jako artysta i wykładowca do wielu kulturalnych i akademickich instytucji i prezentował instalacje w galeriach i na festiwalach w Europie, Ameryce Północnej, Australii i Japonii.

OSSO EXÓTICO (Portugalia) – niezwykła grupa z Lizbony. David Maranha urodził się w 1969 roku, muzyką zajmuje się od 1986 r. W 1989 założył grupę Osso Exótico, rozwijając ją wspólnie ze swoim bratem André Maranha i jego żoną Patricia Machás. Maranha kolaborował z wieloma muzykami, jak m.in. Manuel Mota, Z’EV, Francesco Dillon, Arnold Dreyblatt, Chris Cutler, Robert Rutman. Koncertują i wydają płyty w Europie i USA. Ostatnie dokonania Osso Exótico, które są oparte na brzmieniu tradycyjnych lub klasycznych instrumentów, czasami modyfikowanych, skupiają się na drobnych wariacjach harmonicznych i alikwotach, ale w opozycji do naukowych, akademickich wzorców – gdyż posiadają zdecydowanie rytualne oblicze. David Maranha jest również architektem.

HALO MANASH to byt, który przyjął swój kształt i cień w Finlandii pod koniec lat 90tych, manifestując się poprzez muzykę Elementalną, dźwięki i wizje zrodzone z bezpośredniego doświadczania, z zatracania się i rodzenia na nowo, z ogromnych wysokości i najgłębszych głębi, które przyjmują formę muzyki, obrazu i dzieła sztuki. Wykorzystując pierwotne, organiczne źródła dźwięku (takie, jak kości i rogi), różnorodne tradycyjne i własnoręcznie wykonane instrumenty, jak również same Elementalne dźwięki, połączone w elektronicznym medium, muzyka Halo Manash obejmuje z jednej strony łagodny meandryczny ambient, z drugiej zaś nieokiełznane, przytłaczające wybuchy rytmicznego chaosu i grzmotów – uwolnienie pierwotnej ekstazy. Każdy z występów Halo Manash jest unikalną, ograniczoną czasem manifestacją i samym w sobie dziełem kreacji/destrukcji, bardziej niż tylko odtworzeniem utworów już istniejących. Halo Manash dąży do przekraczania granic zwykłych występów na żywo poprzez wywoływanie intensywnego i wielozmysłowego doświadczenia, zarówno u odbiorców, jak i samego Halo Manash. Grupa wykorzystuje głównie (archaiczno-)żywe instrumenty (duże zwierzęce rogi, gongi oraz inne własnoręcznie wykonane instrumenty), ponadto zawsze oferują swoisty spektakl wzbogacony ilustracją video. Zezpół wystapi w składzie:- Antti Haapapuro (aka Anti Ittna H.) – Aki Cederberg (aka Akiz) i (inżynier dźwięku) Jussi Saivo.

incite/ to Kera Nagel and André Aspelmeier z Hamburga, tworzący eksperymentalną audiowizualną elektronikę. W swych ascetycznych elektronicznych kompozycjach używają połamanych rytmicznych struktur, fragmentarycznego IDM groove i synchronizują je z abstrakcyjnymi projekcjami video utrzymanymi w odcieniach szarości. Od samego początku działalności, incite/ zdołali zdefiniować własne, wysoce autentyczne brzmienie: fragmenty elektrycznego junk’u i słabe wybuchy statycznego noise’u napotykają na przeładowane sub-basowe uderzenia w niezwykłym połączeniu z intensywnością starannie skomponowanych materiałów wizualnych i fizyczną obecnością duetu o wystudiowanym wizerunku.Od początku 2003. roku, incite/ koncentrowali się głównie na występach na żywo. Od kwietnia 2003. do lutego 2007. roku, Kera i André zagrali ponad 100 koncertów: trasy koncertowe w Europie i Stanach Zjednoczonych, liczne pojedyncze koncerty i międzynarodowe festiwale.

C.H. DISTRICT (Polska) – Mirosław Matyasik działalność artystyczną rozpoczął w 1996 współtworząc śląską scenę ambient/noise/experimental. Od 1998 podstawę jego twórczości stanowi jednoosobowy projekt o nazwie C.H. DISTRICT, który łączy w sobie tradycje muzyki industrialnej z współczesnymi produkcjami z kręgów tzw. „inteligentnej elektroniki”. Ściśle współpracuje z grupą performance/video art SUKA OFF zasilając ich działalność jako twórca oprawy dźwiękowej. W latach 1998-2001 ukazały się dwa wydane własnym sumptem płyty cdr – „Pneuma-ti-coi” oraz „Continuance”. W 2002 r. podpisał kontrakt z francuską wytwórnią M-TRONIC i wydał pierwszy oficjalny cd, split z holenderskim DUUSTER, który odbił się sporym echem w środowisku polskim ale przede wszystkim zagranicą – we Francji i za oceanem. Na początku 2005 roku światło dzienne ujrzał drugi lp – „SLIDES” nagrany dla paryskiego labelu. Pełne, autorskie wydawnictwo, okraszone remixami m.in KERO (Shitkatapult) i Telemetrik zostało znakomicie przyjęte przez recenzentów i fanów muzyki elektronicznej. Zaowocowało to licznymi występami w całej Europie oraz udziałem w wielu płytach kompilacyjnych.

Konrad Grajner BLITZ (Polska) – Artysta multimedialny, ur. 1972. W swoich pracach wykorzystuje komputer, video, dźwięk. Komponuje muzykę przemysłową, harsh noise. Człowiek w otoczeniu miejskim to motyw przewodni jego działań artystycznych. Obsesyjnie portretuje ludzi. Inspiruje się konstruktywizmem rosyjskim, niemieckim ekspresjonizmem oraz sztuką totalitarną Rosji i Niemiec. Interesuje go fotografia klasyczna. Silny wpływ na charakter jego twórczości ma otoczenie, w którym żyje – sceneria przemysłowych dzielnic, miasta fabryczne. Mieszka w Łodzi i Warszawie. Jest artystą bezkompromisowym, twórcza ekspresja jest pochodną jego osobowości. Absolwent Warszawskiego Studium Fotograficznego oraz Europejskiej Akademii Fotografii. Członek Domu Fotografii. Występuje w zespole JUDE.

Artyści afterparty:

dj Blacha Członek synta[XE]rror – parający się od czasu do czasu puszczaniem muzyki – od powernoisu, poprzez idm, kończąc na dub-stepach i drum’n’base.

dj SZUm – członek nieistniejących już, aczkolwiek budzących duże kontrowersje projektów Primitivo i Dysmorfofobia, performer, kompozytor muzyki do przedstawień Komuny Otwock, spiritus movens niezależnego labelu Zgniłe Mięso Rekords, organizator festiwalu dna ‚Weź To Wylacz’, obecnie członek Bauaganu Mistrzów, producent muzyczny Pink Bazooka i NooMooN. W oderwaniu od powyższego jako dj SZUm puszcza muzę w klimatach electroclash w swoich typowo zabawowych, tanecznych setach oraz tech-house i minimal w dj-skim kolektywie Fractal.

Lal (aka Andrzej Kasprzyk) – producent i muzyk. Współtwórca beznadziejnie błyskotliwego duetu 2nd Hand Beatnix: Lal&Magura, autor projektu HATI vs. LAL oraz licznych kolaboracji muzycznych (instalacje dźwiękowe/oprawa muzyczna poezji i prozy, muzyka filmowa, sety dj-skie). Jako producent znany między innymi ze współpracy z National Geographic, CDProjekt (Wiedźmin) starym Jazz Radiem, Polskim Radiem Bis, TVP, Mistrzowską Szkołą Filmową Andrzeja Wajdy oraz zespołem Kerd. Lal studyjnie kolaboruje z grupą HATI i niebawem ukaże się płyta z muzyką elektroniczną wykorzystującą nagrania akustyczne zespołu – HATI vs. LAL.

Festiwal został objęty patronatem Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego 2008 oraz Toruń – Europejska Stolica Kultury 2016.

Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008  An initiative of the European Union  Narodowe Centrum Kultury  Toruń 2016 - Europejska Stolica Kultury

 

 

 

Tags: , , ,

/ Wydrukuj ten artykuł

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń