Koncert duetu Agnes Hvizdalek i Matija Schellander w ramach Festiwalu Muzykofilia. Edycja 1: człowiek-głos-instrument
15.10.2016 (sobota), godz. 19.00
Kino Centrum w CSW, Toruń
Bilety: w kasie CSW – 10 zł
Kurator i pomysłodawca Festiwalu Muzykofilia: Rafał Iwański
Organizator: Spółdzielnia Socjalna Kulturhauz
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Muzeum Etnograficzne w Toruniu, CSW w Toruniu
Festiwal jest współfinansowany ze środków Wydziału Kultury Urzędu Miasta Torunia
Patronat medialny: Glissando, Hard Art, popupmusic.pl, nowamuzyka.pl, FYH!, Trzecia Fala, Menażeria
PROGRAM FESTIWALU:
13.10: WIDT – Kulturhauz, ul. Poniatowskiego 5/2, godz. 20.00
14.10: PHURPA: Muzeum Etnograficzne, ul. Wały gen. Sikorskiego 19, godz. 19.00
15.10: Agnes Hvizdalek / Matija Schellander, Kino Centrum w CSW, ul. Wały gen. Sikorskiego 13, godz. 19.00
Austriacki duet Agnes Hvizdalek (głos) i Matija Schellander (kontrabas, elektronika) zaprezentuje premierowy koncert – rekomendowany przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie. Będzie to pierwszy wspólny występ tych dość młodych, ale bardzo już doświadczonych artystów.
Agnes Hvizdalek (ur. 1985) tworzy muzykę improwizowaną używając głosu jako głównego instrumentu. W ciągu ostatnich lat praktyki opracowała własny repertuar specjalnych technik wokalnych, często o ekstremalnym charakterze. Jednym z jej najważniejszych nauczycieli był wybitny trębacz Franz Hautzinger. Kluczową rolę w promowaniu jej twórczości odegrali również Otomo Yoshihide i Radu Malfatti. Dzięki Junko Hiroshige zwiększyła swoje zainteresowanie radykalnymi dźwiękami wokalnymi, co wpłynęło na jej solowe koncerty akustyczne. Oprócz działalności w pojedynkę, Agnes Hvizdalek jest zainteresowana interakcją w improwizacji z innymi muzykami. Od 2008 r. tworzy w duecie z weteranem muzyki noise Haraldem Fetveitem. W 2010 roku pracowała jako koordynatorka i artystka w ramach ÖNCZkekvist – improwizującą orkiestrą składającą się z 30 muzyków z Austrii, Norwegii i Czech.
http://agneshvizdalek.at/
Matija Schellander (ur. 1981) jest kompozytorem i improwizującym muzykiem z Wiednia. Używa głównie kontrabasu, syntezatora modularnego i innych urządzeń elektronicznych. Muzyka Schellandera jest konceptualna, ale nigdy nie oddala się od nieracjonalnej i zmysłowej komunikacji jaką daje muzyka. W ostatnich latach skupił się na twórczości solowej jako kontrabasista, a także autor muzyki do filmów fabularnych, dokumentalnych i niemych. Jego ostatnie publikacje to “Foreign Correspondents” (z Noid and Ryu Hankil), “Wir werden” (z Rdeča Raketa), elektroakustyczny duet z Mają Osojnik i album “Esox Lucius” nagrany w kwartecie z Isabelle Duthoit (cl., v.), Franzem Hautzingerem (trp.) i Petrem Vrbą (trp, electr.)
http://matija.klingt.org
Festiwal Muzykofilia w swej pierwszej odsłonie skupia się na fenomenie ludzkiego głosu w zestawieniu z instrumentem muzycznym. W dniach 13-15 października 2016 r. zostaną zaprezentowane trzy różnorodne koncerty wokalno-instrumentalne.
Wszystkie trzy wyjątkowe propozycje koncertowe eksplorują na różny sposób ludzki głos, mają uzmysłowić słuchaczom, że ciało ludzkie to najwspanialszy instrument będący w naszej dyspozycji, najbardziej pierwotny, a zarazem najbardziej złożony środek wyrazu i podstawowe narzędzie komunikacji, ekspresji, artykulacji treści i wyrażania emocji.
Ponadto ważna jest tutaj interdyscyplinarność i różnorodność gatunkowa, która przejawia się w zaprezentowaniu takich zjawisk jak:
– koncert audio-wizualny duetu WIDT, gdzie głos ludzki wzmocniony elektronicznie jest równoważny z projekcjami video na żywo, a oba fenomeny są w nieustannej interakcji wobec siebie,
– spektakl wokalno-instrumentalny tria PHURPA z Moskwy odwołujący się w warstwie muzycznej, wizualnej i duchowej do azjatyckiego szamanizmu z Tybetu, Nepalu i Mongolii,
– koncert współczesnej muzyki awangardowej duetu Agnes Hvizdalek (głos) i Matija Schellander (kontrabas, syntezator modularny), których muzyka wychodzi z improwizacji i wyrafinowanego eksperymentu kompozytorskiego.
Muzykofilia to autorski cykl koncertów prowadzony przez kuratora Rafała Iwańskiego (nazwa zaczerpnięta jest z tytułu książki wybitnego zmarłego w 2015 r. angielskiego lekarza neurologa Oliviera Sachsa, którego książki popularnonaukowe są bardzo cenione, także w Polsce), prezentujący muzykę elektroakustyczną, awangardową i etniczną. W latach 2010-2012 w ramach cyklu zrealizowano kilkanaście koncertów w nieistniejącym już Klubie Tantra, wystąpiło wówczas kilkudziesięciu artystów z Polski, Szwajcarii, Niemiec, Litwy i USA.