Gdy usiadłam do pisania tego tekstu zamierzałam napisać o Davidzie Lynchu i jego szalonych wizjach zawieszonych między snem a jawą. Napisałam nawet pierwsze dwa akapity, ale były tak bezsensowne, że dałam sobie spokój. Tylu dobrych...
Millennium Docs Against Gravity – największy w Polsce festiwal filmów dokumentalnych doczekał się w tym roku swojej trzynastej odsłony. Festiwal, który zbudował swoją renomę pod wcześniejszą nazwą Planete+ Doc Film Festival (zmienioną...
Każdy z nas powinien dziś czuć się krytykiem filmowym. Żyjemy w epoce audiowizualności. Zewsząd docierają do nas komunikaty wyrażone w języku ruchomych obrazów. Od zdolności do analizy, interpretacji i oceny tych przekazów w dużym...
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 1
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 1:
The Space Between the Teeth, 1976
Część kolekcji / part of videotape collection,
Four Songs
Kolor, dźwięk mono: 9 min 10 s
Color, mono sound; 9:10 minutes
Sweet Light, 1977
Część kolekcji / part of videotape collection,
Memory Surfaces and Mental Prayers
Kolor, dźwięk mono; 9 min 8 s
Color, mono sound; 9:08 minutes
Ancient of Days, 1979-81
Część kolekcji / part of videotape collection,
The Reflecting Pool—Collected Work 1977-80
Kolor, dźwięk stereo; 12 min 21 s
Color, stereo sound; 12:21 minutes
Anthem, 1983
Kolor, dźwięk stereo; 11 min 30 s
Color, stereo sound; 11:30 minutes
Angel’s Gate, 1989
Kolor dźwięk stereo; 4 min 48 s
Color, stereo sound; 4:48 minutes
Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat), 1979
Kolor, dźwięk mono; 28 min
Color, mono sound; 28:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Sirât, reż. Oliver Laxe, dramat, Hiszpania, Francja, 2025, 120'
"Sirât" to najbardziej elektryzujący film tegorocznego festiwalu w Cannes, na którym zasłużenie zdobył Nagrodę Jury. Opowieść o ojcu desperacko szukającym córki na pustynnych, nielegalnych rave'ach w Maroku, to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku "Ceny strachu" z apokaliptyczną wizją "Mad Maxa".
Fenomenalnie nakręcony "Sirât" trzyma w napięciu, zachwyca znakomitą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. To kino totalne!
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=DBsy3rcc88Q
Listy Sycylijskie, reż. Fabio Grassadonia, Antonio Piazza, dramat, Włochy, 2024, 122'
Po odsiedzeniu kilku lat w więzieniu za przestępstwa związane z mafią, Catello, długoletni polityk, stracił wszystko. Kiedy włoska Służba Bezpieczeństwa "przekonuje" go, by pomógł schwytać Matteo, ostatniego wielkiego bossa mafii, który wciąż jest na wolności, a którego Catello zna od dzieciństwa, dostrzega szansę na powrót do gry. Przebiegły człowiek o stu twarzach, niezmordowany iluzjonista, który zamienia prawdę w kłamstwo, a kłamstwo w prawdę, Catello rozpoczyna korespondencję z uciekającym przestępcą. To ryzykowna gra, bo mając do czynienia z jednym z najbardziej poszukiwanych przestępców na świecie, zawsze będzie się podejmować ryzyko...
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=zLuEvFUurW0
Zapraszamy na koncert, w którym muzyka wymyka się schematom i staje się doświadczeniem zmysłowym. Niet FN, Patrycja Pączkowska i Remi Vein spotykają się w CSW, by wspólnie stworzyć brzmienia zbudowane z tego, co ulotne, organiczne i nieoczywiste.
Nagrania terenowe, szmery instrumentów i ludzki głos zostaną przekształcone, zapętlone i rozciągnięte tak, by zachować swój pierwotny charakter, a jednocześnie otworzyć nas na nowe sposoby słuchania.
Wystąpią:
Niet FN - artysta dźwiękowy i inżynier dźwięku, założyciel wytwórni Kaczynski Editions, twórca muzyki elektroakustycznej i awangardowej, autor ponad 30 albumów.
Patrycja Pączkowska - flecistka, basistka, wokalistka i improwizatorka, aktywnie działająca na toruńskiej scenie muzycznej, członkini Toruńskiej Orkiestry Improwizowanej i zespołu Suczy Napar.
Remi Vein - muzyk i artysta wizualny z Bydgoszczy, eksplorujący estetykę glitch, microsampling i muzykę generatywną, współtwórca wielu eksperymentalnych projektów artystycznych.
Projekt powstał w ramach Bydgoskiego Studia Eksperymentu w legendarnym klubie Mózg i spotkał się już z ogromnym uznaniem publiczności. Teraz usłyszymy go w Toruniu!
Kliknij i kup bilet
Sirât, reż. Oliver Laxe, dramat, Hiszpania, Francja, 2025, 120'
"Sirât" to najbardziej elektryzujący film tegorocznego festiwalu w Cannes, na którym zasłużenie zdobył Nagrodę Jury. Opowieść o ojcu desperacko szukającym córki na pustynnych, nielegalnych rave'ach w Maroku, to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku "Ceny strachu" z apokaliptyczną wizją "Mad Maxa".
Fenomenalnie nakręcony "Sirât" trzyma w napięciu, zachwyca znakomitą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. To kino totalne!
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=DBsy3rcc88Q