Joachim Fleischer, Skanowanie, 2009–2010
instalacja świetlna
RUCHOMY OBRAZ
Instalacja świetlna Skanowanie Joachima Fleischera zbudowana jest z zaledwie kilku elementów – zawieszonych w przestrzeni lamp i prostych drucianych siatek. Jednak gdy instalacja zostaje uruchomiona, a oświetlone obiekty obracają się wokół własnej osi, dzieje się coś zaskakującego. Ich półprzezroczysty cień zaczyna żyć swoim własnym życiem. I nie jest to już właściwie cień, lecz ruchomy obraz, bo wiszący obiekt stanowi rodzaj klatki filmowej, rzutującej na ścianę projekcję. Projekcję, która wydaje się bardziej rzeczywista niż sam, niemal niewidoczny, obiekt.
MINIMALIZM
Świetlne instalacje Fleischera urzekają dyskretnym minimalizmem. Żyjemy w świecie zalanym fotografią, obrazami telewizyjnymi, wideo i filmami, więc tym bardziej zaskakujące jest, jak silnie oddziałuje na naszą psychikę ten prosty zabieg wykreowany przez artystę. Może dlatego, że gra poruszających się cieni budzi w nas pierwotny niepokój? Dla naszego mózgu i naszej percepcji to dużo bardziej realne i prawdziwe niż obrazy migające na ekranach telewizorów czy komputerów. Mimo iż świetnie zdajemy sobie sprawę, że to tylko cienie, to jednak gdzieś w głębi czujemy zagrożenie, uruchamia się nasza wyobraźnia.
O ARTYŚCIE
Joachim Fleischer urodził się w 1960 roku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Stuttgarcie w 1989 roku. W swojej twórczości artystycznej zajmuje się światłem, które jest dla niego zarówno materiałem, jak i tematem prac – obiektów, instalacji świetlnych, performansów. Artystę szczególnie interesuje najczystsza forma tego medium – światło białe. W latach 2007–2011 pracował jako wykładowca na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie. Obecnie jest dyrektorem artystycznym i kuratorem Festiwalu Światła „Aufstiege” („Wzloty”) 2016 w kulturalnym regionie Stuttgartu.
Zakup ze środków własnych (2017)
Tags: blog kolekcji, zakupy do kolekcji