Artyści: Lutosławski Quartet, Krakowski Kwintet Dęty, Adam Bałdych, Reinhold Friedl, Raymond Salvatore Harmon, Paweł Hendrich, Paweł Janicki, Konrad Kucz, Mateusz Kwiatkowski, Lillevan, Paweł Lisek, Robert Rasz, Robert Seidel
kurator: Krzysztof Białowicz
15 listopada w toruńskim CSW rozpocznie się czwarta już edycja unikalnego, jedynego w swoim rodzaju festiwalu POLE WIDZENIA/POLE SŁYSZENIA, łączącego najświeższe tendencje w sztuce animacji i nowych mediów z wybitnymi dziełami muzycznymi. Ideą tegorocznej edycji festiwalu jest zaprezentowanie muzyki wybitnego polskiego kompozytora, Witolda Lutosławskiego, w konfrontacji ze współczesną sztuką wizualną i mediami cyfrowymi.
Celem festiwalu jest pokazanie uniwersalnych wartości, jakie niesie ze sobą muzyka genialnego kompozytora. W dobie dominacji kultury wizualnej, słuszne wydaje się szukanie nowych form prezentacji muzyki współczesnej. Ponadczasowość kompozycji Lutosławskiego będzie doskonale współgrać z nowoczesnym, atrakcyjnym obrazem. Animacje i filmy eksperymentalne, stworzone przez artystów jako wizualne ilustracje konkretnych utworów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych kompozytorów (m.in. Pendereckiego, Bacewicz, Mykietyna) specjalnie na potrzeby festiwalu, będą oryginalnym i ważnym uzupełnieniem warstwy dźwiękowej.
Wszystkie wydarzenia festiwalu odbywać się będą na parterze CSW. W specjalnie zaaranżowanej przestrzeni powstanie scenografia, która pozwoli widzom na bezkolizyjne śledzenie animacji i słuchanie muzyki, połączone z obserwacją wykonujących ją artystów. Na trzech ekranach o łącznej powierzchni ok 40 metrów kwadratowych pojawiać się będą ewoluujące obrazy – ściśle zsynchronizowane z dźwiękami.
Przez dwa festiwalowe dni, 15 i 16 listopada, będziemy świadkami koncertów, w których muzyka współczesna współistnieć będzie z wyrafinowanym obrazem, wykorzystującym najnowocześniejsze technologie. Pierwszy dzień festiwalu to święto kameralnych składów akustycznych.
Usłyszymy jeden z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie – Lutosławski Quartet, oraz doskonały kwintet grający na instrumentach dętych: Krakowski Kwintet Dęty. Muzycy, poza utworami Witolda Lutosławskiego, zagrają kompozycje Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Wojciecha Kilara i György’a Ligetiego. Oprawę wizualną do tych utworów wykona niemiecki artysta Robert Seidel, którego prace charakteryzują się bardzo subtelną i oszczędną kolorystycznie tonacją.
Drugi dzień festiwalu rozpocznie koncert jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych polskich skrzypków, poruszających się repertuarowo w obrębie jazzu i awangardy – Adama Bałdycha. Razem z Pawłem Hendrichem, kompozytorem, który ściśle koreluje swoją pracę z komputerem oraz z artystą wizualnym Pawłem Liskiem, zaprezentują projekt AVATAR, opierający się na improwizacji powiązanej m. in. z utworami Lutosławskiego, Bacha i Hildegardy z Bingen.
Kolejnym koncertem będzie występ niemieckiego duetu Reinhold Friedl i Lillevan. Ich koncepcja dźwiękowo-wizualna Lutosławski Homage oparta zostanie na dialogu dźwięków preparowanego fortepianu z dynamiczną animacją.
Końcowym akcentem festiwalu będzie koncert PRENTY – koncepcji muzycznej stworzonej przez Konrad Kucza, Mateusza Kwiatkowskiego i Roberta Rasza. Ta premierowa kompozycja pt. Lutoslavia wsparta doskonałymi wizualizacjami amerykańskiego artysty Raymonda Salvatore’a Harmona w całości odnosić się będzie do koncepcji kompozytorskiej Witolda Lutosławskiego.
W trakcie trwania festiwalu w przestrzeni Labsen prezentowana będzie instalacja interaktywna Pawła Janickiego, która da widzom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie komponowania utworu muzycznego poprzez ingerencję w animowane struktury graficzne generowane na trzech powiązanych ze sobą ekranach. Instalacja bazować będzie na wybranych fragmentach kompozycji Witolda Lutosławskiego. Dodatkowym wydarzeniem rozszerzającym zakres występujących na Polu Widzenia środków wyrazu będzie instalacja graffiti Raymonda Salvatore’a Harmona, która wykonana zostanie na Bulwarze Sztuki przed budynkiem CSW w dniu otwarcia festiwalu.
PROGRAM FESTIWALU:
/ 15.11, piątek
/ 19.00, CSW parter – Otwarcie festiwalu
Lutosławski Quartet – koncert / wizualizacja – Robert Seidel
W. Lutoslawski – String Quartet
K. Penderecki – 1 st String Quartet
P. Mykietyn – 2 nd String Quartet
Krakowski Kwintet Dęty – koncert / wizualizacja – Robert Seidel
W. Lutosławski – Trio (1944/45)
G. Ligeti – Sechs Bagatellen
G. Bacewicz – Kwintet (1932)
W. Kilar – Kwintet
/ 18.00 – 22.00
LABSEN / CSW parter
Instalacja Pawła Janickiego
/ interaktywna instalacja muzyczna kontrolowana ruchem i urządzeniami mobilnymi oparta na koncepcji aleatoryzmu kontrolowanego Witolda Lutosławskiego
/ 16.11 / sobota
/ 19.00, CSW parter
Adam Bałdych, Paweł Hendrich – koncert / wizualizacja – Paweł Lisek
Projekt AVATAR / premiera
Reinhold Friedl – koncert / wizualizacja – vj Lillevan
Projekt – Lutoslavski Homage / premiera
PRENTY – koncert / wizualizacja – Raymond Salvatore Harmon
Projekt – Lutoslavia / premiera
Konrad Kucz – elektronika
Mateusz Kwiatkowski – wiolonczela
Robert Rasz – instrumenty perkusyjne
/12.00 – 22.00 / LABSEN / CSW parter
Instalacja Pawła Janickiego / kontynuacja
/17.11 / niedziela
/ 12.00 – 18.00 / LABSEN / CSW parter
Instalacja Pawła Janickiego / kontynuacja
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013–Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Tags: festiwal, koncert, lutosławski, pole słyszenia, pole widzenia