MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Zbrodnia i kara V 

Zbrodnia i kara IV 

Zbrodnia i kara III 

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Piotr Dumała

  • Tytuł

    Zbrodnia i kara III 

  • Technika

    technika własna, 23,7 x 29,5 x 1,5 cm

  • Data

    2000

Piotr Dumała, znakomity polski twórca animacji, znany jest z charakterystycznej techniki swoich prac – animacji na płytach gipsowych. Technika ta pozwala mu uzyskać niezwykłe efekty wizualne – bogatą fakturę i łagodne przejścia. 

Kolejna praca z animacji Zbrodnia i kara III z kolekcji CSW jest przedstawieniem architektury – widzimy niską kamienicę z otwartą bramą na pierwszym planie i monumentalną pierzeję – ciąg kamienic – powyżej. Te dwa przedstawienia są dwoma zupełnie różnymi kadrami z tej samej animacji, pozbawionymi postaci ludzkich miejskimi obrazami, które zaskakują precyzją ujęcia perspektywy i drobiazgowością. Tło staje się głównym tematem – możemy np. śledzić rytm otworów okiennych i podziwiać prostotę architektury, co w samej animacji umyka, bowiem skupiamy się w niej na rozgrywającej się akcji.

Animacja Zbrodnia i kara była dla artysty osiągnięciem maksimum efektu artystycznego w technice animacji na płytach gipsowych. Marcin Giżycki pisał o tym filmie tak: „Gęstość rysunku i faktury, a także niezwykła płynność animacji uzyskiwane poprzez przekształcanie jednego wyjściowego obrazu, a nie zastępowanie go drugim, jak w klasycznej kreskówce mogą się równać jedynie z efektami otrzymanymi przez Aleksandra Alexieieffa i Claire Parker dzięki zastosowaniu innej unikatowej techniki: ekranu szpilkowego (…). Technika gipsowa okazała się szczególnie dobrze służyć wydobywaniu z dusz bohaterów na światło dzienne wielkich pająków i innych zmór”.

 
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Zadanie: rozbudowa kolekcji sztuki współczesnej Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń