Naked flame
-
Autor
Grabowski Piotr
-
Tytuł
Naked flame
-
Technika
instalacja, obiekty (PCV, tworzywa sztuczne, plusz, drewno, guma, światło)
-
Data
2013
Instalacja składa się z maskotki Elmo z powiększoną do monstrualnych wymiarów głową, pozbawioną jednocześnie oczu i nosa, postumentu w kształcie walca, na którym odbija się punktowe światło, szkieletu bryły ostrosłupa trójkątnego, z którego wysypują się strzępy pluszu wyrwanego z materiału maskotki. W polu koła obejmującego całą instalację znajduje się też okrąg z czterech połączonych kół hula-hop. Nad całością unosi się balon z helem.
Postać Elmo z amerykańskiego programu edukacyjnego „Ulica Sezamkowa” jest trzy i pół letnim czerwonym futrzakiem, który mówi o sobie zawsze w trzeciej osobie, nie używając słowa „ja” (illeism). Taka figura stylistyczna może być oznaką niewykształconej osobowości (idiotyzm), traktowania siebie jako nierozpoznanego mechanizmu (robot, komputer), bycia poza ciałem (trauma), ale też umiejętnością spojrzenia na siebie z pozycji obserwatora. W przestrzeni społecznej pojawia się w relacjach niewolniczych, więziennych i wojskowych wynikając z poczucia utraty osobowości i zastąpienia jej rolą podporządkowania czy uprzedmiotowienia. Illeizm pojawia się też w przypadkach promocji własnej osoby (celebryta, artysta, sportowiec, polityk) bądź w sytuacjach ironicznego traktowania własnej osoby. Jak po kompulsywnych dziecięcych odruchach pozostają obgryzione paznokcie i naderwane uszy zabawek, tak Elmo doświadcza utraty kolejnych atrybutów tożsamości, których w pluszowej kukiełce i tak niewiele – oczy, nos, futro. Zostaje tylko kolor i mordka w uśmiechu. Jednak elementy postaci krążą wokół przybierając przeskalowane, zdeformowane formy, tworząc kompozycję podstawowych kształtów, gotowych dać początek innemu modelowaniu. Próba zamknięcia, uwznioślenia defragmentacji z powodów mniej i bardziej prozaicznych kończy się kolejnym rozsypaniem. Krążenie i ulotność. Przesycenie i odbicie. Model i pustka. W polu mieszania.
Naked Flame to instalacja z 2013 roku przedstawiona na wystawie Punkt bez JA w białostockim Arsenale. Wystawa zbiorowa inspirowana była koncepcją Gilles’a Deleuze’a na temat kłącza.
Fotografie udostępnione dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku.