MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Wall Landline Irene

Pięćdziesiątka / The 50

Harris and Lewis Shacks (3, 9, 10), Unititled (Scotland)

Zobacz na pełnym ekranie

  • Autor

    Sean Scully

  • Tytuł

    Harris and Lewis Shacks (3, 9, 10), Unititled (Scotland)

  • Technika

    druk Cibachrome, wymiary ramy: 126,5 x 177,4 cm

  • Data

    1990–1997

Podarowane przez Seana Scully’ego cztery fotografie są częścią większego cyklu Harris and Lewis Shacks (Chatki na wyspie Lewis i Harris) realizowanego na terenach Szkocji w latach 1990–1997.

Fotografia nie jest dla artysty główną formą działalności – znany jest przede wszystkim jako wybitny malarz – aczkolwiek również w tych pracach widać jego zamiłowanie do geometrycznych form, zabrudzonych kolorów i kontrastów kolorystycznych. Zdjęcia z cyklu Harris and Lewis Shacks uderzają uczuciem samotności, są wyraźnym śladem obecności i opuszczenia. Zardzewiałe blachy, zabite okna i drzwi, niszczejące mury i dachy, ich struktury i szorstkość – to zdaje się przykuwać uwagę Seana Scully’ego, w tym odnajduje właściwy jego obrazom geometryczny rytm i inspirację. Jak mówi:

„Moja twórczość jest na swój sposób bardzo figuratywna, moje obrazy są metaforyczne, różnią się więc od większości obrazów abstrakcyjnych. Nie są odlegle, nie są radykalnie oddzielne od rzeczywistości. Brakuje mi figuracji i myślę, że uda mi się znaleźć sposób, żeby do niej wrócić, nie narażając na szwank mojej pozycji malarza abstrakcyjnego. Mam pomysł, żeby robić małe obrazy przedstawiające stare budynki, które fotografuję. Pociąga mnie kompromis między fotografią i architekturą, którą uwiecznia.”

Za: I Make each Painting Independent. Sean Scully interviewed by Dominika Tylcz, „Contemporary Lynx” 1 (17) 2022, tłum. Monika Ujma

Dar artysty do Kolekcji CSW (2022)

© Sean Scully

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń