Kup teraz w Księgarni Sztuki >>>
Tematem wystawy jest transformacja i ekspresja pragnienia, dlatego też to właśnie woda zdaje się być doskonałą analogią, od której można zacząć opowieść. Znana ze swej zdolności do transformacji, która wyraża się w przechodzeniu ze stanu ciekłego w stały lub w zmieniającej się przejrzystości, jest również wyrazem transcendencji lub naszego pragnienia, które każe nam pokonywać trudności i znosić porażki po to, byśmy stawali się – na różne sposoby – lepsi, czystsi, bardziej przejrzyści. Wody, o których mowa, nie zawsze były czyste. Ludzkość wielokrotnie musiała stawiać czoła wielu wyzwaniom, z którymi zmaga się również dzisiaj. Przybierają one postać klęsk głodu, wojen, wymuszonych migracji. Właśnie z takich rozpaczliwych chwil zawsze rodziła się twórczość odzwierciedlająca przebudzenie, do którego dochodzi zarówno we wnętrzu człowieka jak i w tym, co go otacza.
Wystawa pod tytułem Czyste wodyprezentuje prace artystów odznaczających się złożoną tożsamością, których twórczość rozgrywa się w różnorodnych przestrzeniach. Pomimo geograficznego rozproszenia i estetycznego zróżnicowania, artyści reprezentujący różne pokolenia ukazują szeroki wachlarz różnorakich dynamicznych tendencji, posługując się różnymi środkami wyrazu: od fotografii po sztukę performans. Prezentowane prace poruszają szereg tematów, takich jak tożsamość społeczna i artystyczna, (non)konformizm, sprzeciw, aktywność społeczna, pamięć, a także przekształcenia fizyczne, między innymi te, które dotyczą przestrzeni miejskiej. Prace te są nie tylko wyrazem refleksji artystów na temat obecnej sytuacji społecznej i geopolitycznej, stanu gospodarki i kondycji współczesnych miast – dzieła te nierzadko „pobudzają czyste wody, które kryją się w każdym z nas”.Artyści odkrywają to, co ukryte, zajmują się tym, co mniej widoczne, udzielają głosu niewypowiadalnym pragnieniom – poprzez sztukę rozbudzają ducha krytycznego utopizmu.
KURATORKA
Lora Sarıaslan
KATALOG
REDAKCJA
Lora Sarıaslan
TEKSTY
Lora Sarıaslan
Marta Smolińska
TŁUMACZENIA
Damian Jasiński
Monika Ujma
KOREKTA
Ian Corkill (wersja angielska)
Paweł Falkowski (wersje polska i angielska)
Katarzyna Radomska (wersja polska)
SKŁAD
Marcin Treichel
OKŁADKA
Murat Germen, Zagęszczona zabudowa azjatyckiej części Stambułu zagrażająca północnym lasom
The over-built Asian side of Istanbul threatening the northern forests, 2015
ZDJĘCIA INSTALACJI NA WYSTAWIE
Piotr Waśniewski
Wojciech Woźniak
KOORDYNACJA PROJEKTU
Paulina Kuhn
WYDAWCA
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
ISBN: 978-83-62881-82-6