MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Wystawa / Wiatr czasu. Retrospektywa Eimutisa Markūnasa

Spotkania filozoficzne #5 – Tajemnice Silver Lake

Opublikowano: 10 sierpnia 2018 Views: 2120 Kino Centrum, Strona główna, Wydarzenia

LETNIE RETRANSMISJE BALETOWE w Kinie Centrum!

Kiedy: 30 czerwca (sobota): GISELLE
28 lipca (sobota): COPPELIA
25 sierpnia (sobota): ROMEO I JULIA

Bilety w cenie 20 zł ulgowy / 25 zł normalny.

 

Informacje o inscenizacjach:

Adolphe Adam (1803–1856) / Jurij Grigorowicz

GISELLE

Balet romantyczny w dwóch aktach (1841 )

Premiera niniejszej inscenizacji w Bolszoj: 2 maja 1987
Przedstawienia zarejestrowano podczas transmisji na żywo 11 października 2015

Zwiastun: 

Obsada:
Swietłana Zacharowa jako Giselle
Siergiej Połunin jako Książę Albert
Denis Sawin jako Hans, myśliwy
Anna Antropowa jako Berta, matka Giselle
Wiera Borisenkowa jako Batylda, narzeczona księcia
Jekaterina Szypulina jako Mirta, królowa willid
Angelina Karpowa, Ana Turazaszwili Dwie Willidy
Daria Chochłowa i Igor Cwirko Pas de deux w I akcie

soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

Realizatorzy:
Paweł Kliniczew dyrygent
Jurij Grigorowicz wg Jeana Coralliego, Jules’a Perrota, Mariusa Petipy choreografia
Simon Wirsaładze scenografia i kostiumy

Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie. Od kilkunastu lat „Giselle” jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.
Giselle to wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała… niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie nie związany na stale z żadną sceną artysta zasłyną m.in. brawurowym tańcem do utworu „Take me to Church”, który obejrzało w Internecie już ponad 21 milionów widzów.Tancerz wystąpił właśnie w superprodukcji „Morderstwo w Orient Expressie” w aktorskiej roli rosyjskiego hrabiego.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

———————————————————–

Léo Delibes (1836–1891) / Marius Petipa, Enrico Cecchetti / Siergiej Wichariew

COPPELIA

balet komiczny w 2 aktach, 3 obrazach (1870, 2009, 2018)
Libretto: Charles Nuitter I Arthur Saint-Leon na podstawie powieści Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna

Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Teatru Bolszoj: 12 marca 2009

Zwiastun: 

Obsada:
Margarita Szrainer jako Swanilda/przebrana za Coppelię
Artiom Owczarenko jako Franz
Aleksiej Łoparewicz jako Coppelius
Aleksandr Fadejeczew jako Baron
Jurij Ostrowski jako Burmistrz
Anastazja Denisowa jako Aurora
Antonina Czapkina jako Modlitwa
Daria Boczkowa jako Praca
Jelizawieta Krutieliewa jako Szaleństwo

oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.

Realizatorzy:
Paweł Sorokin dyrygent
Siergiej Wichariew choreografia na podstawie Mariusa Petipy i Enrico Cecchettiego
Boris Kaminsky scenografia
Tatiana Noginowa kostiumy
Damir Ismagiłów światło
Dmirti Fialkowski scenografia wznowienia
Olga Nikulina kostiumy wznowienia
Michaił Sokołów, Igor Deriugin światło wznowienia

Inscenizacja przygotowana z wykorzystaniem szkiców scenografii Piotra Łambina (akt I i III) i Heinricha Levota (akt II) oraz szkiców kostiumów Adolpha Charlemagne’a, Piotra Grigoriewa i Jewgienija Ponomariowa. Dekoracje odtworzone przez Jewgienija Yakimenkę i Antona Daniłowa (akty I i III) i Jelenę Kinkulską (akt II)

Badania archiwalne i koordynacja: Paweł Gershenzon

Choreografia została zrekonstruowana przy użyciu notatek z Harvard Theatre Collection.
Szkice kostiumów i scenografii zostały udostępnione przez Państwowe Muzeum Sztuki Teatralnej i Muzycznej w Sankt Petersburgu oraz Bibliotekę Teatru Narodowego w Sankt Petersburgu.

Swoją stałą pozycję na światowych scenach „Coppelia” zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi. W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. „Coppelia” to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo w baletach np. Czajkowskiego popularny. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką. Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna, autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – „Dziadka do orzechów”. W miasteczku pojawia się wynalazca Coppelius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.

—————————————————————————–

Siergiej Prokofiew (1891–1953) / Aleksiej Ratmański

ROMEO I JULIA

balet w trzech aktach (1938, 2017)

Prapremiera tej inscenizacji miała miejsce 16 listopada 2011 w Toronto.
Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 22 listopada 2017

Zwiastun: 

Obsada:

Jekaterina Krysanowa jako Julia Kapuleti
Władisław Łantratow jako Romeo Monteki
Igor Cwirko jako Merkucjo, przyjaciel Romea
Dmitrij Dorochow jako Benwolio, przyjaciel Romea
Witalij Biktimirow jako Tybalt, kuzyn Kapuletich
Nikita Jelikarow jako Pan Kapuleti
Kristina Karasiewa jako Pani Kapuleti
Jegor Chromuszin jako Parys, narzeczony Julii
Anastazja Winokur jako Piastunka Julii
Jegor Simaczew jako Ojciec Laurenty
Aleksandr Fadejeczew jako Pan Monteki
Wiera Borisenkowa jako Pani Monteki
Aleksiej Łoparewicz jako Książę Werony
Kristina Łosiewa i Ksenia Sorokina jako Dwie Prostytutki
oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.

Realizatorzy:
Paweł Kliniczew dyrygent
Aleksiej Ratmański choreografia
Richard Hudson scenografia i kostiumy
Jennifer Tipton światło

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj podziwialiśmy już wersję Jurija Grigorowicza, teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Bolszoj w latach 2004-2008, obecnie choreografa – rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powraca do Moskwy by przygotować balet dla zespołu Teatru Bolszoj. Swoją inscenizację Romea i Julii zrealizował najpierw w 2011 roku w Toronto z National Ballet of Canada, teraz przystosował ją dla moskiewskiego zespołu. W ujęciu Ratmańskiego sztuka Szekspira to przede wszystkim opowieść o wielkiej miłości i parze najsłynniejszych kochanków, którą genialnie w warstwie muzycznej oddał Siergiej Prokofiew.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

Tags: ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń