Kiedy: 28 stycznia (sobota), godz. 11.00–15.00
Centrum Sztuki Filmowej CSW zaprasza na czwarte warsztaty z cyklu Filmopisanie historii. Tym razem nasi uczestnicy dowiedzą się, jak stworzyć opowieść bez użycia tekstu pisanego czy mówionego – poprzez samą ekspresję ciała, ruch i gest sceniczny. Prowadzącą będzie wybitna tancerka i choreograf, dr hab. Aleksandra Dziurosz.
Warsztaty odbędą się w sobotę, 28 stycznia, w godz. 11.00–15.00. Zapraszamy do udziału osoby w wieku 18–26 lat. Zainteresowanych prosimy o zgłoszenia na adresy kuratorów CSF: piotr.wasniewski@csw.torun.pl lub radoslaw.osinski@csw.torun.pl.
Od października realizujemy projekt zatytułowany Filmopisanie historii, w ramach którego co miesiąc organizujemy warsztaty z autorytetami wybranych dziedzin kultury i sztuki. Chcemy, aby nasi goście przybliżali różne sposoby i techniki tworzenia opowieści. Kolejne warsztaty mają zmotywować i zainspirować uczestników do przygotowania autorskiej wypowiedzi w języku filmu. Podczas pierwszych warsztatów dziennikarz i filmowiec, Cezary Ciszewski, pokazywał, jak można wykorzystać telefon komórkowy i aparat do filmowego lub fotograficznego reportażu. W listopadzie pisarka i scenarzystka, Marta Syrwid, tłumaczyła jak można adaptować tekst literacki i przekładać słowo na obraz. W grudniu reżyserka teatralna i dramatopisarka, dr Inka Dowlasz, przedstawiła jak za pomocą improwizacji stworzyć postać i fabularną scenkę.
Informacje o prowadzącej styczniowe warsztaty:
dr hab. Aleksandra Dziurosz (ur. 1981) – tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, doktor habilitowany sztuki, pomysłodawca i założyciel Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016.
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (2003) i abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2007) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2009 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Jako tancerka i choreograf występowała na scenach m.in. w: Japonii, Hiszpanii, Puerto Rico, Holandii, Danii, na Litwie, Węgrzech, w Czechach i Polsce.
Jest twórcą i choreografem Warszawskiego Teatru Tańca. Dla swojego zespołu stworzyła w roku 2008 spektakle: „Chopin – ex-saturo” i „Trwa-nie”, a w 2009 roku spektakl „Ex-it” oraz etiudy choreograficzne: „Dzień z Fryderykiem” oraz „Za-Mąż-Pójście”. Rok 2011 przyniósł premierę spektaklu „Kontrasty”, a rok 2012 zaowocował spektaklami „Anioły” oraz „Few Few”. W 2013 roku odbyła się premiera spektaklu „action. CONTRaction. REaction”. Jest choreografem spektakli i około 120 etiud tanecznych (prezentowanych m.in. na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie, Teatru na Woli w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Staatstheater w Stuttgarcie, „Dimitris Vlissidis” Theater Chania-Kreta, Conservatorio Profesional de Danza w Sevillii, Theater X Cai w Tokio, City Culture Hall w Iwata/Japonia i innych). W 2006 zrealizowała spektakl „Homo Querens” dla Polskiego Teatru Tańca z Poznania, a w 2013 spektakl „May then maiden” dla Kieleckiego Teatru Tańca.
Jest twórcą ruchu scenicznego w spektaklach operowych i teatralnych, m.in. „Lot nad kukułczym gniazdem”, „Zbrodnia i kara”, „Czarownice z Salem”; „Cosi fan tutte”, „Czarodziejski flet”, „Don Giovanni”, „Don juan, albo ukarany libertyn”, „Prometeusz”. Współpracowała z reżyserami teatralnymi: Izabellą Cywińską, Janem Buchwaldem (Teatr Powszechny, Warszawa), Jitką Stokalską (Warszawska Opera Kameralna), Michałem Siegoczyńskim (Teatr Studio, Warszawa), Ryszardem Cieślą i Przemysławem Klonowskim (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa).
W latach 2003-2008 była nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie, a w latach 2002-2004 w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Łodzi. Od października 2003 roku jest wykładowcą, od 2009 adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie tańca współczesnego, plastyki ruchu scenicznego i techniki ruchu. Tam również od października 2010 roku pełniła funkcję pełnomocnika Dziekana d.s. studiów niestacjonarnych (kierunek Taniec), a od listopada 2012 do września 2013 roku funkcję prodziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. Od 2009 do 2012 roku prowadziła zajęcia w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na specjalności: Choreografia i Techniki Tańca. Jako reżyser ruchu scenicznego współpracowała z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a jako wykładowca Reżyserii ruchu z Akademią Wychowania Fizycznego w Warszawie (Edukacja Taneczna – Studia Podyplomowe).
Od stycznia 2008 roku prowadzi własne Studio Tańca Współczesnego WTT działające przy Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Jest założycielem zespołu tanecznego ATELIER WTT skupiającym osoby niezwiązane zawodowo z tańcem. Zorganizowała liczne pokazy i spektakle taneczne oraz wydarzenia kulturalne w ramach autorskiego programu Warszawskie Centrum Tańca, m.in. cykl wieczorów tańca CIAŁO-SZTUKA-RUCH (Warszawa 2008-obecnie), ACH. Arena Choreografów (Warszawa 2012-obecnie), Akcja Teren (Warszawa 2009-obecnie), a także Warsaw Dance Days. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego (2012-obecnie). Od 2012 sprawuje opiekę merytoryczną i artystyczną nad cyklem wydarzeń artystycznych Scena Elektoralna/Teatr Tańca (Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie), a także nad programem artystycznym Europejskiego Festiwalu Wokół Teatru InQbator Ruchu (Ostrołęka 2012, 2013, 2014).
Jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu oraz wiceprezesem Polskiego Forum Choreologicznego. Jest współzałożycielem i członkiem Stowarzyszenia STREFA OTWARTA. Jest członkiem Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca oraz Komisji ds. tańca przy Biurze Kultury m.st. Warszawy. Była prelegentem na konferencjach naukowych i seminariach dotyczących historii i teorii tańca oraz członkiem jury polskich i międzynarodowych konkursów tańca i choreografii.
Jest stypendystką Fundacji Balet ze Szczecina (2001), Fundacji im. Pokusów z Krakowa (2002, 2003), laureatką nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca – Ewy Wycichowskiej (2005) oraz laureatką nagrody Rektora UMFC II stopnia (2012). Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: stypendium dla twórców (2006) oraz stypendium z programu „Młoda Polska” (2012). W styczniu 2009 roku otrzymała główną nagrodę choreograficzną THE BEST OF SOLO PERFORMANCE podczas X Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie.
Tags: csf, filmopisanie historii, warsztaty