środa, 8 grudnia, godz.18.00 Louise Bourgeois – francuska heroina sztuki feministycznej stworzyła w 1992 roku monumentalną pracę zatytułowaną „Precious Liquids”. Drogocenne płyny z ciała – ślina, mocz, kał, sperma, soki...
5 grudnia – 12 grudnia Rezydencja artystyczna jednego z najzdolniejszych artystów mołdawskich. Interwencja w przestrzeni publicznej 9 grudnia; Wykład mołdawskiego krytyka i artysty Teodora Ajdera, prezentacja artysty i gotowanie...
28 listopada 2010 (niedziela), godz. 15:00-18:00 Spaghetti westernem nazwana została kategoria filmów o Dzikim Zachodzie nagrywanych głównie przez włoskich reżyserów w hiszpańskiej Andaluzji. Ta czysta fikcja była niekiedy znacznie lepsza...
Drugi wykład: Krew Louise Bourgeois – francuska heroina sztuki feministycznej stworzyła w 1992 roku monumentalną pracę zatytułowaną „Precious Liquids”. Drogocenne płyny z ciała – ślina, mocz, kał, sperma, soki kobiece i...
26.11.2010, godz. 19:00 Reggio Emilia: początki Czerwonych Brygad, opowiedziane przez założycieli przy stole pełnym smakowitych kiełbas, serów i domowych win. Powrót do lat 60., kiedy 30 młodych komunistów opuszcza KP i z anarchistami,...
Kolejny koncert w ramach cyklu Augenmusik w P+K! 27 listopada (sobota), godz. 20:00. Polecamy! LAU NAU (Laura Naukkarinen) to fińska artystka związana z chicagowską wytwórnią Locust. Na fińskiej scenie freak folkowej pojawiła się ponad 10...
W środę o 20:15 zapraszamy do P+K na niezwykły performance! Pisarka i performerka Heike Fiedler buduje świat tekstu poprzez ścisłą relację z dźwiękiem i obrazem. Bazując na pluralistycznym podejściu do języka poezji, wykorzystuje...
Zapraszamy na wystawę do P+K! Otwarcie: 25 listopada 2010, godz. 18:00 „Wyzwala się we mnie uczucie dziwności podczas obcowania ze światem niezalanym nazewnictwem.., jest to bardzo przyjemne. Miewałem zawsze takie wrażenie, kiedy w czasach...
P+K, 23 listopada, godz. 18:00 / Tym razem zapraszamy rodziców wraz z dziećmi! 23 listopada (wtorek) Start: godz. 18:00! Miejsce: Pokój z kuchnią Prowadzenie: Elżbieta Supczińska – historyk, animatorka kultury, specjalizacja teatralna....
10 listopada w P+K rozpoczniemy cykl wykładów, które poświęcone będą trudnym, ale niezmiernie istotnym zagadnieniom w sztuce współczesnej. Od listopada 2010 roku do końca maja 2011 roku Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu...
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 4
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
I Do Not Know What It Is I Am Like, 1986
Kolor, dźwięk stereo; 89 min.
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Film cenionego francuskiego reżysera to biograficzna opowieść, będąca rodzajem hołdu dla legendarnej artystki, a także historia podejmująca uniwersalne tematy. Od miłości, przez wolność i stanowienie o sobie, po kształtowanie publicznego wizerunku.
Sarah Bernhardt (w filmie wciela się w nią Sandrine Kiberlain) uchodzi za jedną z najważniejszych artystek swoich czasów. Nazywana była Boską Sarą, królową teatru, świętym potworem. W równej mierze powszechny podziw wzbudzał jej talent, niezwykła charyzma, co niecodzienne upodobania.
Widziano w niej pierwszą wielką gwiazdę, wokół której narosło też sporo legend. Właśnie pomiędzy legendą a fantazją rozciąga się ta biograficzna opowieść, a fabuła skoncentrowana jest wokół dwóch kluczowych, choć mało znanych epizodów z życia Bernhardt, kobiety co rusz burzącej społeczne normy, która trwale zapisała się w historii nie tylko dzięki legendarnym aktorskim występom, ale też niezwykłej odwadze i osobowości.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=P6GYcqw0XxQ&t=2s
Florence ma obsesję na punkcie Davida, ale David nie ma obsesji na punkcie Florence. Prosi więc kumpla, by zdjął z niego ciężar niechcianej miłości i uwiódł działającą mu na nerwy dziewczynę. Ten plan chcą wprowadzić w życie na spotkaniu z ojcem Florence, w obskurnej restauracji gdzieś przy autostradzie.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=7aiYYA7o6_0
Film cenionego francuskiego reżysera to biograficzna opowieść, będąca rodzajem hołdu dla legendarnej artystki, a także historia podejmująca uniwersalne tematy. Od miłości, przez wolność i stanowienie o sobie, po kształtowanie publicznego wizerunku.
Sarah Bernhardt (w filmie wciela się w nią Sandrine Kiberlain) uchodzi za jedną z najważniejszych artystek swoich czasów. Nazywana była Boską Sarą, królową teatru, świętym potworem. W równej mierze powszechny podziw wzbudzał jej talent, niezwykła charyzma, co niecodzienne upodobania.
Widziano w niej pierwszą wielką gwiazdę, wokół której narosło też sporo legend. Właśnie pomiędzy legendą a fantazją rozciąga się ta biograficzna opowieść, a fabuła skoncentrowana jest wokół dwóch kluczowych, choć mało znanych epizodów z życia Bernhardt, kobiety co rusz burzącej społeczne normy, która trwale zapisała się w historii nie tylko dzięki legendarnym aktorskim występom, ale też niezwykłej odwadze i osobowości.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=P6GYcqw0XxQ&t=2s
Film cenionego francuskiego reżysera to biograficzna opowieść, będąca rodzajem hołdu dla legendarnej artystki, a także historia podejmująca uniwersalne tematy. Od miłości, przez wolność i stanowienie o sobie, po kształtowanie publicznego wizerunku.
Sarah Bernhardt (w filmie wciela się w nią Sandrine Kiberlain) uchodzi za jedną z najważniejszych artystek swoich czasów. Nazywana była Boską Sarą, królową teatru, świętym potworem. W równej mierze powszechny podziw wzbudzał jej talent, niezwykła charyzma, co niecodzienne upodobania.
Widziano w niej pierwszą wielką gwiazdę, wokół której narosło też sporo legend. Właśnie pomiędzy legendą a fantazją rozciąga się ta biograficzna opowieść, a fabuła skoncentrowana jest wokół dwóch kluczowych, choć mało znanych epizodów z życia Bernhardt, kobiety co rusz burzącej społeczne normy, która trwale zapisała się w historii nie tylko dzięki legendarnym aktorskim występom, ale też niezwykłej odwadze i osobowości.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=P6GYcqw0XxQ&t=2s