MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Konferencja TORMIAR

TORMIAR / Konferencja naukowa / Rzeczy wspólne. Polskie spółdzielnie...

Irregular Talents zdjęcie promujące wystawę

WYSTAWA / Irregular Talents – Bezkresy wyobraźni.

zdjęcie Platypus Ensemble (Austria)

Opublikowano: 16 czerwca 2015 Views: 2650 Labsen, Projekty, Słuchalnia, Sztuka

Słuchalnia #2 Platypus Ensemble (Austria) Koncert w ramach obchodów 50-lecia Austriackiego Forum Kultury w Warszawie

sobota, 20 czerwca, 20:00, Labsen

Słuchalnia – muzyczne znaki czasu
Spektakl. Elektronika Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”

Platypus Ensemble (Austria)

Koncert w ramach obchodów 50-lecia Austriackiego Forum Kultury w Warszawie

20 czerwca 2015 (sobota), 20.00

Kaoko Amano – sopran,

Doris Nicoletti – flet,

Ryuta Iwase – klarnet,

Lorenzo Derinni – skrzypce,

Myriam García Fidalgo – wiolonczela


W programie:

 

Peter Ablinger (1959), Ohne Titel for ad lib. instrumentation

György Kúrtag  (1926) “Fragment I” from “Kafka-Fragmente” for soprano and violin

José Maria Sánchez-Verdú (1968) Machaut-Architektur II for flute, clarinet, violin, cello

Gerald Resch (1975) „Bruchstücke” do tekstu „Magische Blätter II” Frederike Mayröcker

Tania Lanfer „I Have Come on Foot for flute, clarinet, violin, cello

György Kúrtag  “Fragment II” from “Kafka-Fragmente” for soprano and violin

Tomasz Skweres (1984), Transformation for cello

Frederik Neyrinck (1985) Samsa-Echo for Bass flute solo

Peter Ablinger, Weiss / Weisslich for cycle, solo-instruments and noise

Joanna Woźny (1973), auf kahles Astwerk for soprano, flute, violin and cello

Peter Ablinger, Das Wirkliche als Vorgestelltes for Soprano solo and noise

Matìas Hancke de la Fuente, „Diáfono” for Bass clarinet

György Kúrtag  “Fragment III” from “Kafka-Fragmente” for soprano and violin

Peter Ablinger (1959), Ohne Titel for ad lib. Instrumentation


Koncert współfinansowany przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie.

Prezentacja działalności Platypus Ensemble

20 czerwca 2015, 18.30, LabSen CSW (przed koncertem)

strona www:

https://www.facebook.com/sluchalnia.festiwal

 

Platypus Ensemble – po raz pierwszy w Polsce na Słuchalni w Toruniu

W sobotę, 20 czerwca, po raz pierwszy w Polsce wystąpi Platypus Ensemble – wiedeński zespół, którego misją jest zamawianie i wykonywanie utworów młodych kompozytorów muzyki nowej z całego świata. Będzie to unikalna możliwość poznania na żywo muzyki słabo w Polsce znanej, związanej bezpośrednio z ważną dla austriackiego i światowego życia muzycznego kulturotwórczą działalnością Platypusa.

Koncertujący na całym świecie (od Brazylii po Japonię) zespół ma skład podobnie międzynarodowy jak repertuar i ambicje. Tworzą go wybijający się młodzi muzycy, z powodzeniem realizujący się także solo – jak  np. sopranistka Kaoko Amano. W ubiegłym roku Platypus Ensemble nagrał część unikalnej kolekcji zamówionych przez siebie utworów na 4 płytach dla prestiżowej wytwórni col legno. W Toruniu zagra misternie skonstruowany koncert, będący swego rodzaju całościowym spektaklem opartym na przeplataniu się wykonywanych z różnych miejsc sali utworów na zespół kameralny i prezentacji solo. Będzie to emocjonująca autorska opowieść o młodej muzyce nowej, w ramach której zabrzmią powstałe z inicjatywy zespołu utwory kompozytorów z całego świata, takich jak Gerald Resch, Tania Lanfer, Frederik Neyrinck, Matìas Hancke de la Fuente oraz Polaków – członka zespołu Tomasza Skweresa i cieszącej się ostatnio szczególnym uznaniem Joanny Woźny. Mocniejszym akcentem austriackiej klasyki współczesności będą kompozycje Petera Ablingera i György Kúrtaga, powracające w dialogu z twórczością młodych.

Konstrukcję całego koncertu otwiera, zamyka i poniekąd dyktuje niezwykle ciekawa i oryginalna twórczość Ablingera, światowej sławy kompozytora, który do muzyki współczesnej doszedł przez fascynację grafika i free jazzem. Jego eksperymentalne w charakterze utwory z wykorzystaniem dowolnego składu instrumentów lub uzyskiwanego przy użyciu radioodbiorników noise’u wywodzą się z myślenia nie w kategoriach zamkniętego dzieła, lecz raczej szczególnej sytuacji odbioru. Muzyka autora Ohne Titel pomyślana jest nie tyle jako utwór, ile jako sytuacja, gra na żywo, unikalność zetknięcia w konkretnym czasie i przestrzeni  (stąd elastyczne, otwarte formy i wersje poszczególnych kompozycji, często po kilkanaście dla jednego utworu).  Ablingera interesuje nasza percepcja jego muzyki – nie tyle, czym jest muzyka, ile – czym się staje w odbiorze, w przestrzeni, czasie. Kompozytor intrygująco bada więc i sonduje dystans między słyszalnością a niesłyszalnością i z drugiej strony – słyszalnością a hałasem – stąd częste u niego, choć rzecz jasna całkiem niestandardowe, wykorzystanie zjawiska, jakim jest noise.

Toruński koncert jako jedyna w regionie impreza muzyczna uświetni  obchody 50-lecia Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.

Platypus Ensemble powstał w roku 2009 jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest stymulowanie twórczości i wykonawstwa muzyki młodych kompozytorów na całym świecie, jako że młodzi mają przypuszczalnie mniej okazji dotrzeć ze swoją sztuką do publiczności. Począwszy od roku 2009, zespół wykonał już (a w wielu wypadkach prawykonał) dzieła ponad 200 kompozytorów, zaś wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus, co skutkuje nieustannie wzrastającą liczbą dokonywanych przez zespół światowych premier. Platypus gości regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR).Koncertował w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Wspólpracuje z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. W roku 2014 zespół zrealizował autorski projekt nagraniowy, publikując 4 płyty tematycznie pogrupowanych utworów z bogatego repertuaru zamówień w prestiżowej wytwórni col legno. Był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z

całego świata (Composer’s Marathon festiwal) w Wiener Konzerthaus (2013). Ideą młodego zespołu o międzynarodowym składzie jest propagowanie i stymulowanie międzynarodowej współprac  kulturalnej.

https://platypusensemble.wordpress.com/

Joanna Woźny – ur. 1973 w Zabrzu, ukończyła kompozycję na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu u Beata Furrera. Wyróżniona m. in. nagrodą miasta Graz w dziedzinie muzyki, nagrodą za dorobek artystyczny Uniwersytetu w Grazu, SKE Publicity Preis, Erste Bank Kompositionspreis. Jej utwory wykonywane były przez takie zespoly, jak RSO Radiosymphonieorchester Wien, DSO Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Monachijska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Klangforum Wien, Ensemble Mosaik, ensemble recherche, Ensemble ascolta, Ensemble Courage, PluralEnsemble, Ensemble PHACE, die reihe. Muzyka Joanny Woźny wykonywana była m.in. na festiwalach: „Wien Modern”, Ultraschall Berlin, „Warszawska Jesień”, „Musica Polonica Nova”, Klangspuren Schwaz, Musikprotokoll Graz, Forum Neuer Musik w Kolonii, Festival Eclat Stuttgart, ISCM World New Music Days 2013.Mieszka w Austrii.

Tomasz Skweres – ur. 1984 w Warszawie, kompozytor i wiolonczelista, absolwent Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – Wydział Kompozycji u Chayi Czernowin i Detleva Müller-Siemensa oraz Katedra Wiolonczeli u Stefana Kropfitscha (JESSTrio) i Valentina Erbena (Alban Berg Quartett). Zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego J. Reinla, laureat drugiej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Deusche Hochdruckliga, dwukrotny zwycięzca Konkursu Kompozytorskiego na utwór obowiązkowy na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej J. Haydna. Jego utwory wykonywano m.in. na festiwalach: Wien Modern w Austrii, Biennale Bern, Klangspuren w Austrii, Music Festival GoslarHarz w Niemczech, Musikalischer Sommer in Ostfriesland w Niemczech, Bienal Música Hoje in Curiciba w Brazylii, Komponistenmarathon w Wiedniu, a także w Chinach, Meksyku, USA i na Ukrainie. Wielokrotny stypendysta austriackiego Ministerstwa Kultury i Sztuki, szwajcarskiej fundacjii ThyllDürr Stiftung, austriackiej fundacji CzibulkaStiftung. Utwory Tomasza Skweresa publikuje wiedeńskie wydawnictwo Doblinger.

Organizator:

Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”

Kurator:

Małgorzata Burzyńska

Partnerzy:     

CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”

Stowarzyszenie Kwadrofonik

Festiwal  sfinansowany  ze  środków  Ministerstwa  Kultury  i  Dziedzictwa  Narodowego, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz Instytutu Muzyki i Tańca

Patronat honorowy: Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń