MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Uczestnicy Rezydencji Artystycznej Locis

LOCIS 2

Judy Dunaway (USA), Artur Maćkowiak (PL)

:audioskopia: #10 Judy Dunaway (USA) | Artur Maćkowiak (PL)

Mazzol i Sroczyński

Opublikowano: 8 września 2014 Views: 2303 audioskopia, Projekty

:audioskopia: #9 Mazzol & Sroczyński

sobota, 13 września, 20:00, Labsen
Wstęp wolny!

Kuratorzy cyklu audioskopia: Rafał Iwański i Rafał Kołacki

Line up:

Mazzoll
Wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtutworząc ideę Arhythmic perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku lat 90. spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal company week. Producentem jego pierwszej płyty „Perplex” był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django
Batesa i kwartetem Petera Brötzmanna. Wydał serię płyt „Diffusion Ensamble”, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda oraz Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzył festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 15 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 to czas jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno płyty: „Minimalover”, „Jeden dźwięk i Pan Bóg” oraz oczekiwana „Responsio Mortifera”, a także „Rite of spring variation. Arhythmic Perfection vol.1”.


Tomasz Sroczyński

Producent i instrumentalista udzielający się na płaszczyźnie muzyki współczesnej, ludowej oraz elektronicznej. Jako skrzypek jest w stanie zastąpić duży skład kameralny, tworząc nieograniczone i nieprzewidywalne ściany dźwięku przy wykorzystaniu harmonizera oraz szeregu odpowiednich efektów. Jednym z istotnych elementów formy jego gry jest improwizacja, która w połączeniu z samplerem i misternie przygotowanymi warstwami elektroniki tworzy
unikalną jakość. Jako kompozytor tworzy on wiele utworów, których zakres muzyczny jest właściwie nieprzewidywalny. Na przestrzeni lat nawiązał współpracę z wieloma artystami sceny offowej, eksperymentalnej i elektronicznej, jak m.in.: Jerzy Mazzoll, Marek Pospieszalski czy Jacek Sienkiewicz.

 

Jerzy Mazzoll o „Rite of spring variation”:

Zakładając, że całe życie uczyliśmy się muzyki w taki sposób by zagrać ją bezbłędnie – wyobraźmy sobie, że istnieje cała sfera muzyki, której nikt nie zna, której nikt nie toleruje, nie akceptuje, nie chce… jak gdyby po drugiej stronie lustra…
Nie ad libitum, nie free, nie aleatoryka – na wzór „Łańcuchów” Lutosławskiego – to nie muzyka, która jest antytezą tego, co znamy – to nie z nieświadomości – ale z wiedzy, z miłości do tego co znamy. Chcemy poznać wszelkie wersje tej muzyki, tej którą kochamy – której pragniemy, która gdy się omsknie ręka, gdy wymknie się pierwotna idea zaczyna żyć własnym życiem… i to jest właśnie cud!
CUD NOWEJ MUZYKI!
Ta idea przyświecała mi podczas realizacji Warsztatu Improwizacji Współczesnej Mazzolleum, którego pierwszą odsłoną była rezydencja Tomasza Sroczyńskiego w Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2 w gdańskim Nowym Porcie.
Po miesiącu wspólnej pracy – zakładając wierność, znajomość i pasję do utworu Igora Strawińskiego jaką wykazywał mój rezydent, poprzez wielokrotne studia utworu i jego wykonania – dotarliśmy do własnej interpretacji tego rytuału muzycznego – korzystając z form improwizacyjnych wypracowanych przeze mnie w ciągu lat mojej działalności artystycznej. Zastosowaliśmy idę Arhytmic Perfection oraz naszą  fascynację dziełem Mistrza by opowiedzieć je na nowo.
21 kwietnia 2013r. weszliśmy do studia Radia Gdańsk i dzięki producentowi Piotrowi Jagielskiemu z pomocą realizatora nagrań Marka Iwanowskiego – zanotowaliśmy tę ideę i muzykę w formie, którą można poznać na płycie „Rite of spring variation”.

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń