MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Logotyp - wieczór scrabblowy

Wieczór scrabblowy – marzec

15.03.2017 – Spotkanie psychoanalizy z picturebookiem. „Krzyk mamy”

Opublikowano: 25 lutego 2017 Views: 1584 Cykle Czytelni, Czytelnia, Książki, Orient Express, Przestrzeń Literatury, Strona główna

28.03.2017 – Orient Express. Kultura

Kiedy: 28 marca 2017 (wtorek), godz. 17.00

Zapraszamy na trzecie spotkanie z nowego, orientalnego cyklu Orient Express. Tym razem zatrzymamy się na przystanku Kultura. Zapraszamy na dwie prelekcje:

  • Marek M. Dziekan
    Kultura tradycyjna w świecie arabskim – przesądy, czary, wróżby
  • Michał Moch
    Hip-hop arabski. Tożsamość, naród, diaspora

 

Marek M. Dziekan
Kultura tradycyjna w świecie arabskim – przesądy, czary, wróżby

Spotkanie będzie poświęcone rozmaitym wierzeniom i przesądom funkcjonującym w świecie arabskim. Wierzenia te często mają jeszcze przedmuzułmański charakter, sięgając dawnych cywilizacji bliskowschodnich. Niektóre z nich przetrwały w arabskiej kulturze ludowej, którą można określić jako „islam ludowy”. Typowym przykładem takich wierzeń jest „złe oko”. Choć
potępiane przez ortodoksyjny islam, to jednak rozwijało się również wróżbiarstwo i czytanie snów, w ciągłym użyciu są rozmaite amulety, w tym takie, do których stosowane są formuły koraniczne, czy też wypowiedzi Proroka. Odrębnym działem tych wierzeń jest całkiem oficjalna „medycyna prorocka” oraz ludowe formy medycyny naturalnej.

Marek M. Dziekan – profesor zwyczajny, doktor habilitowany nauk humanistycznych, kierownik Katedry Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki Uniwersytetu Łódzkiego; członek Komitetu Nauk Orientalistycznych PAN, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, Polskiego Towarzystwa Orientalistycznego (prezes), Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych oraz Union Europeenne des Arabisants et Islamisants, redaktor naczelny „Rocznika Orientalistycznego”. Jest autorem ponad 300 prac naukowych, popularnonaukowych i przekładów z języków arabskiego, rosyjskiego, niemieckiego i angielskiego. Wydał kilkanaście książek, w tym m. in. Arabia magica. Wiedza tajemna u Arabów przed islamem (1993), Symbolika arabsko- muzułmańska (1997), Irak. Religia i polityka (2005), Cywilizacja islamu w Azji i Afryce (2007), Dzieje kultury arabskiej (2008), Złote stolice Arabów. Szkice o współczesnej myśli arabskiej (2011), Dwa studia o poezji staroarabskiej (2012). W swoich badaniach zajmuje się głównie historią cywilizacji arabsko-muzułmańskiej oraz problematyką islamu klasycznego i współczesnego, a także myślą polityczną w islamie.

 

Michał Moch
Hip-hop arabski. Tożsamość, naród, diaspora

Hip-hop to współczesny fenomen muzyczny i kulturowy, zarówno w świecie arabskim jak i w Polsce. Twórcy hip-hopowi, wychodząc od pozycji dość hermetycznej subkultury, doszli do rangi przedstawicieli bardzo szerokiej stylistyki muzycznej, stając się stopniowo ważną częścią głównego nurtu kultury popularnej, a nie tylko elementem alternatywy wobec niej. Raperzy i raperki arabskie zabierają głos w ważnych sprawach politycznych, kreślą wizje tożsamości arabskiej i uczestniczą w debatach o najbardziej palących problemach naszych czasów (np. kryzys migracyjny, wzrost nastrojów ksenofobicznych i nacjonalistycznych). Michał Moch spróbuje opisać ów niewątpliwy fenomen, odwołując się do podejść literaturoznawczych, kulturoznawczych i socjologicznych, opierając się na przykładach zaczerpniętych zarówno z tekstów wykonawców z krajów arabskich (np. Ramallah Underground, Soultana, Lutfi Double Kanon, Rayess Bek), jak też – raperek i raperów pochodzenia arabskiego, tworzących w diasporze (np. Shadia Mansour, Lowkey).

Michał Moch – doktor nauk humanistycznych, arabista, adiunkt w Zakładzie Języka i Kultury Arabskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Główne zainteresowania badawcze: tożsamość zbiorowa grup chrześcijańskich w krajach arabskich, nacjonalizm panarabski, arabska muzyka popularna, dzieła i dziedzictwo intelektualne Nasra Abu Zajda.

Wstęp wolny!

 

Tags: ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń