Artyści: John Cage, Yoko Ono, Marina Abramović, VALIE EXPORT, Natalia LL, John Baldessari, Neša Paripović, Ulay, Marek Sobczyk, Katarzyna Kozyra, Maurizio Cattelan, David Michalek, Pierre Bismuth, Jonathan Monk, Vanessa Beecroft, João Onofre, Francesco Vezzoli, Gil Kuno, Partick Tuttofuoco, Nezaket Ekici, Pilvi Takala, Marlene Haring, Ana Prvački, Mihoko Ogaki, Malin Ståhl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini, Lerato Shadi, Maks Cieślakkuratorka: Dobrila Denegri
Życie, życie, samo życie… jest sztuką absolutną!
Gdy Yves Klein wypowiedział po raz pierwszy te słowa, były one bardzo prowokacyjne. Nie tylko podważyły tradycyjne pojęcia sztuki, ale i zapowiedziały strategie artystyczne, które na przełomie lat 60-tych i 70-tych zdecydowanie poszerzyły granice sztuki, łącząc ją z innymi językami ekspresji.
Teatr życia: jedna i wiele akcji jest wystawą poświęconą tym działaniom artystycznym, które szukają punktów wspólnych pomiędzy sztuką, muzyką eksperymentalną, nowoczesnym tańcem i teatrem. Ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko na działania, które zatarły granice między wymienionymi dyscyplinami, ale przede wszystkim na te, które zakwestionowały społeczne konwencje w poszukiwaniu alternatywnych modeli sztuki i życia, wprawiając w ruch wyzwalającą energię, która wstrząsnęła światem w późnych latach 60-tych i na wczesnym etapie lat 70-tych.
Fluxus, performance, body art i wszystkie inne tendencje artystyczne, które skupiają się na akcji i na ciele (artysty) jako temacie, a zarazem obiekcie pracy, będą punktem wyjścia dla wystawy pokazującej drogi, którymi porusza się młoda generacja artystów przemawiająca podobnym językiem. Anarchizujące, uwalniające a nawet heroiczne gesty sztuki lat 60-tych i 70-tych, jej teatralność i wywrotowość ciągle odbijają się echem w praktyce młodej generacji artystów, choć wydaje się, że współcześni kładą nacisk raczej na powtarzalność, niż oryginalność, traktując ją jako pewną strategię na wyrażenie czegoś nowego.
Dlaczego to robią? Dlaczego pokazują coś jeszcze raz? Jaka jest motywacja artystów, zwłaszcza młodszej generacji, która sprawia, że wracają do prac/akcji, które miały miejsce całe dekady wcześniej? Będzie to jeden, ale niejedyny z punktów, na których skupi się wystawa. Kolejny będzie badał dychotomie: akcja/nieaktywność, ruch/bezruch, obecność/nieobecność.
Cisza, powolność, minimum gestów są powszechnie zauważalne w pracach młodych performerów, a poprzez naszą wystawę spróbujemy przyjrzeć się, w jaki sposób redukowanie ekspresyjnego języka jest w stanie spotęgować i wyrażać artystyczne prawdy.
Rozpoczynając od kilku ważnych prac Yoko Ono, VALIE EXPORT, Mariny Abramowicz i Natalii LL, wystawa ta będzie podróżą poprzez wielość „pejzaży ciała”, które mogą być statyczne lub dynamiczne, pokazywane na żywo bądź na taśmie filmowej.
Teatr Życia będzie także podróżą przez prowokujące i rzucające wyzwania wypowiedzi, poprzez które współcześni artyści (Cattelan, Beecroft, Vezzoli, Kozyra, Montini, Haring) odnoszą się do kwestii konwencji patriarchalnego społeczeństwa, politycznych i religijnych autorytetów, wolności seksualnej, jak również tabu sztuki. Wystawa zostanie wzbogacona o monumentalne dzieło z kolekcji sztuki UniCredit, Chiński Teatr Partricka Tuttofuoco: audytorium, w którym będzie można zobaczyć wybór wzajemnie połączonych dzieł Johna Baldessariego, João Onofre, Jonathana Monka i Pierra Bismutha, stanowiących pewnego rodzaju wystawą wewnątrz wystawy.
18 maja wieczorem, w dniu otwarcia, jak i przez cały następny dzień, sobotę 19 maja, przestrzenie wystawiennicze CSW będą tętniły życiem, dzięki licznym występom performance, które przemienią Centrum i samą wystawę w jedno „totalne wydarzenie performatywne”, z udziałem zarówno artystów, jak i publiczności.
Teatr życia jest drugą wystawą z serii zapoczątkowanej w 2011 roku przez wystawę Statek Kosmiczny Ziemia. Będzie jej towarzyszył katalog z esejami kuratorki Dobrili Denegri, historyka sztuki i filozofa Thomasa McEvilley’a, a także historyków sztuki i kuratorów Cristiany Perrelli i Piotra Lisowskiego.
W ramach projektu odbędzie się także cykl wykładów i prezentacji młodych artystów, którzy biorą udział w wystawie, takich jak: Gil Kuno, Nezaket Ekici, Marlene Haring, Malin Stahl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini.
19 maja w sobotę, o godzinie 18.30 zapraszamy na wykład jednego z najbardziej znanych włoskich krytyków sztuki, ojca transawangardy, Achille’a Bonito Olivy. Będzie to wyjątkowe wydarzenie otwarte dla szerokiej publiczności.
Informacja: niektóre prace na wystawie przeznaczone są tylko dla widzów pełnoletnich!
od lewej / from left: Yoko Ono, Instrukcje do obrazów / Instructions for Paintings, 1960-1964, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, Odcięty kawałek / Cut Piece, 1965 / 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
Yoko Ono, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, fot. W. Olech, CSW 2012
David Michalek, Portrety w dramatycznych czasach / Portraits in Dramatic Times, 2011, fot. W. Olech, CSW 2012
Patrick Tuttofuoco, Chiński teatr / Chinese Theatre, 2008, fot. W. Olech, CSW 2012
Ana Prvacki, Muzykopochodny środek przeciwbólowy z Wędrującym Zespołem / Music Derived Painkiller with Wandering Band, 2009, fot. W. Olech, CSW 2012
Joao Onofre, Catriona Shaw śpiewa “Baldessari śpiewa LeWitta” w reedycji “Like a Virgin” wersja rozszerzona (Catriona Shaw Sings “Baldessari Sings LeWitt” Re-edit “Like a Virgin” Extended Version), 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
Branko Miliskovic, The Song of a Soldier on Watch ( WW3 Lili Marlene ), 2011, video installation, color, loop, courtesy: the artist
Francesco Fonassi, IR, shoot for isolation, series of sonic acts | dvd video, 4'10'' | vinyl 33rpm series, 2010, courtesy: the artist
Nezaket Ekici, Form it able ( berlin version), performance installation 2010, presented at: Solo Exhibition Zitate, Performance at Theaterforum Kreuzberg, DNA Gallery Berlin, 3.9.-16.10.2012; Photo by Stefan Erhard
Lerato Shadi MMITLWA, HD-video projection with sound, 25‘21’’, 2010, courtesy: the artist
Katarzyna Kozyra, Il Castrato / Kastrat, 2006, film, z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, kadr z filmu, dzięki uprzejmości artystki
Maurizio Cattelan, Untitled, 1996, b&w photography, courtesy: Raffaella and Stefano Sciarretta’s Collection, Nomas Foundation, Rome
John Baldessari, Baldessari Sings LeWitt, 1972, video on DVD, 13 min., courtesy: Electronic Arts Intermix, New York
Malin Ståhl, Becoming Trees (the Black-up Clowns), performance photo, 2010, courtesy: the artist
Redakcja, reż. Roman Bondarchuk, dramat, Ukraina, Niemcy, Słowacja, Czechy, 2024, napisy, 126'Na dzikich stepach południowej Ukrainy młody badacz przyrody o imieniu Yura szuka zagrożonego gatunku świstaka, ale zamiast tego jest świadkiem zbrodni. Chcąc ujawnić prawdę, Yura zabiera swoje zdjęcia do redakcji lokalnej gazety. Szybko jednak zdaje sobie sprawę, że nikomu tam nie zależy na dochodzeniu sprawiedliwości. Podczas gdy zbliża się wielka wojna zaczyna jawić się nad horyzontem, naiwny światopogląd Yury rozpada się w burzy fałszywych wiadomości, sfałszowanych wyborów politycznych i tajemniczych rytuałów. Podczas swojej podróży bohater ma zamiar dowiedzieć się, kim tak naprawdę jest - zagrożonym gatunkiem, dobrym człowiekiem czy po prostu przegranym?Film został nakręcony w Chersoniu i regionie, tuż przed pełną inwazją Rosji na Ukrainę. Jest dedykowany montażyście Viktorowi Onysko, który zginął na froncie.
Ukraina! Festiwal Filmowy to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom ukraińskim. Podczas festiwalu zaprezentowane są najnowsze ukraińskie produkcje fabularne, dokumentalne, krótkometrażowe i animowane, jak również filmy, które zdobyły nagrody na międzynarodowych festiwalach. Filmy będą oceniane przez profesjonalne jury, złożone z ekspertów filmowych z Polski i Ukrainy. W Kinie Centrum zaprezentujemy 7 wybranych produkcji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=uSCtLh_p5bE
Ludzie, reż. Maciej Ślesicki, dramat, wojenny, Polska, 2024, 119'Kiedy wybucha wojna w Ukrainie, pięć kobiet zostaje zmuszonych do podjęcia desperackiej walki, by ocalić siebie oraz swoich najbliższych. Lekarka, która staje przed ogromnym dylematem moralnym. Niewidoma dziewczynka, która zostaje opiekunką grupy sierot. Nastolatka, która za wszelką cenę usiłuje ocalić swoją malutką siostrę. Starsza kobieta, która po wielu latach wspólnego życia traci męża. Matka, która rusza na front, by odnaleźć syna. Ich przeplatające się losy łączą się w symboliczną opowieść o człowieczeństwie i przypominają, że wojna toczy się tuż za rogiem.
Ukraina! Festiwal Filmowy to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom ukraińskim. Podczas festiwalu zaprezentowane są najnowsze ukraińskie produkcje fabularne, dokumentalne, krótkometrażowe i animowane, jak również filmy, które zdobyły nagrody na międzynarodowych festiwalach. Filmy będą oceniane przez profesjonalne jury, złożone z ekspertów filmowych z Polski i Ukrainy. W Kinie Centrum zaprezentujemy 7 wybranych produkcji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=pH6fLDOBCC8
La Palisiada, reż. Philip Sotnychenko, dramat kryminalny, Ukraina, 2023, napisy, 100'Opowieść o dwóch strzałach i kilku śmierciach - dosłownych i metaforycznych - opowiedziana w postsowieckim stylu neo-noir. Ukraina, 1996 rok. 5 miesięcy przed moratorium na wykonywanie kary śmierci, dwóch starych przyjaciół, detektyw policji i psychiatra sądowy, badają sprawę morderstwa swojego kolegi. Dawno temu obaj byli zakochani we wdowie po zmarłym. Akcja toczy się kilka miesięcy przed podpisaniem przez Ukrainę Europejskiej Konwencji Praw Człowieka zakazującej kary śmierci, kiedy kraj po uzyskaniu niepodległości w 1991 r. wciąż tkwi w swego rodzaju stagnacji postsowieckiego kontinuum. Bohaterowie zanurzeni w skomplikowanej sprawie i dawno zapomnianych wspomnieniach, tworzą przyszłość, w której ich dzieci będą musiały żyć, dziedzicząc niezrealizowane aspiracje swoich rodziców. Unikalny styl wizualny filmu został stworzony przy użyciu szeregu technik celuloidowych i cyfrowych, w tym retro kamery wideo, której ostatnie zachowane kasety zostały zamówione z różnych miejsc na całym świecie.
Ukraina! Festiwal Filmowy to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom ukraińskim. Podczas festiwalu zaprezentowane są najnowsze ukraińskie produkcje fabularne, dokumentalne, krótkometrażowe i animowane, jak również filmy, które zdobyły nagrody na międzynarodowych festiwalach. Filmy będą oceniane przez profesjonalne jury, złożone z ekspertów filmowych z Polski i Ukrainy. W Kinie Centrum zaprezentujemy 7 wybranych produkcji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=s8wLYv9eHNk
Glyadyelov, reż. Ksenia Kravtsova, dokumentalny, Ukraina, 2024, napisy, 97'
Oleksandr Glyadyelov to ukraiński mistrz dokumentalnej fotografii czarno-białej. Od początku lat 80. do dziś tworzy unikalną kronikę naszych czasów. Fotografując wojny w Naddniestrzu, Czeczenii, Azerbejdżanie i dokumentując wojnę rosyjsko-ukraińską od 2014 roku, Oleksandr był przekonany, że atak Rosji na Ukrainę na pełną skalę jest nieunikniony. Narratorami filmu są fotografie Glyadyelova i przedstawieni na nich ludzie. „Glyadyelov” to film obserwacji, film voyeuryzmu. Podróżując z fotografem od Kijowa i Bukaresztu po Charków, Odessę i Iłowajsk, od lat 90. do 2022 roku, od bezdomnych dzieci ulicy po przerażające wojny rozpętane przez Rosję, widz staje się rozmówcą z bohaterami filmu. Razem z Oleksandrem Glyadyelovem przemierzają drogę od nieuchronności bieżących wydarzeń do wiary w triumf dobra.
Ukraina! Festiwal Filmowy to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom ukraińskim. Podczas festiwalu zaprezentowane są najnowsze ukraińskie produkcje fabularne, dokumentalne, krótkometrażowe i animowane, jak również filmy, które zdobyły nagrody na międzynarodowych festiwalach. Filmy będą oceniane przez profesjonalne jury, złożone z ekspertów filmowych z Polski i Ukrainy. W Kinie Centrum zaprezentujemy 7 wybranych produkcji.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=MiCMXaPFTas
Najnowsze dzieło twórcy „Drive My Car”, to zdobywca pięciu nagród na festiwalu w Wenecji, na czele z Wielką Nagrodą Jury i nagrodą FIPRESCI. Ryûsuke Hamaguchi portretuje w nim Japonię nieznaną – zanurzoną w świecie zachwycającej, dzikiej przyrody, kultywującą odchodzące w przeszłość tradycje. W tym kojącym, wyciszającym filmie, wydobywającym piękno ukryte w prostocie, baśń o potędze natury organicznie łączy się z dramatem. Sygnały, które zapowiadają naruszenie kruchej równowagi pomiędzy trwaniem i zmianą, budzą tęsknotę za miejscem, w którym „zła nie ma”. Takumi i jego córka, Hana, mieszkają w położonej w lesie wsi. Takumi dostarcza sąsiadom drewno i wodę, dla lokalnej restauracji zbiera dzikie wasabi. Ciche i spokojne życie bohaterów „Zła nie ma” zmienia się, gdy w okolicy zjawia się firma z Tokio, planująca zbudować tu luksusowy camping. Przybysze nie zdają sobie sprawy, że wchodzą w konflikt nie tylko z lokalną społecznością, ale także z o wiele potężniejszymi siłami przyrody. Opowiadana w „Zła nie ma” historia stanowi otulinę dla mistrzowsko skonstruowanej tajemnicy. Aurę niezwykłości podbija muzyka Eiko Ishibashi, która współpracowała z Hamaguchim także przy „Drive My Car”. Cicha moc ukryta w delikatnych dźwiękach przypomina o potędze, która drzemie w pozornie bezbronnej i niewinnej naturze. Eksploatując jej zasoby, zapominamy, że wśród drzew śpią demony, które możemy nierozważnie obudzić.
Po seansie zapraszamy na dyskusję z prof. Krzysztofem Abriszewskim.
Wydarzenie zostało objęte patronatem magazynu "Filozofuj".
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=K8kBeR4oG-c