Artyści: John Cage, Yoko Ono, Marina Abramović, VALIE EXPORT, Natalia LL, John Baldessari, Neša Paripović, Ulay, Marek Sobczyk, Katarzyna Kozyra, Maurizio Cattelan, David Michalek, Pierre Bismuth, Jonathan Monk, Vanessa Beecroft, João Onofre, Francesco Vezzoli, Gil Kuno, Partick Tuttofuoco, Nezaket Ekici, Pilvi Takala, Marlene Haring, Ana Prvački, Mihoko Ogaki, Malin Ståhl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini, Lerato Shadi, Maks Cieślakkuratorka: Dobrila Denegri
Życie, życie, samo życie… jest sztuką absolutną!
Gdy Yves Klein wypowiedział po raz pierwszy te słowa, były one bardzo prowokacyjne. Nie tylko podważyły tradycyjne pojęcia sztuki, ale i zapowiedziały strategie artystyczne, które na przełomie lat 60-tych i 70-tych zdecydowanie poszerzyły granice sztuki, łącząc ją z innymi językami ekspresji.
Teatr życia: jedna i wiele akcji jest wystawą poświęconą tym działaniom artystycznym, które szukają punktów wspólnych pomiędzy sztuką, muzyką eksperymentalną, nowoczesnym tańcem i teatrem. Ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko na działania, które zatarły granice między wymienionymi dyscyplinami, ale przede wszystkim na te, które zakwestionowały społeczne konwencje w poszukiwaniu alternatywnych modeli sztuki i życia, wprawiając w ruch wyzwalającą energię, która wstrząsnęła światem w późnych latach 60-tych i na wczesnym etapie lat 70-tych.
Fluxus, performance, body art i wszystkie inne tendencje artystyczne, które skupiają się na akcji i na ciele (artysty) jako temacie, a zarazem obiekcie pracy, będą punktem wyjścia dla wystawy pokazującej drogi, którymi porusza się młoda generacja artystów przemawiająca podobnym językiem. Anarchizujące, uwalniające a nawet heroiczne gesty sztuki lat 60-tych i 70-tych, jej teatralność i wywrotowość ciągle odbijają się echem w praktyce młodej generacji artystów, choć wydaje się, że współcześni kładą nacisk raczej na powtarzalność, niż oryginalność, traktując ją jako pewną strategię na wyrażenie czegoś nowego.
Dlaczego to robią? Dlaczego pokazują coś jeszcze raz? Jaka jest motywacja artystów, zwłaszcza młodszej generacji, która sprawia, że wracają do prac/akcji, które miały miejsce całe dekady wcześniej? Będzie to jeden, ale niejedyny z punktów, na których skupi się wystawa. Kolejny będzie badał dychotomie: akcja/nieaktywność, ruch/bezruch, obecność/nieobecność.
Cisza, powolność, minimum gestów są powszechnie zauważalne w pracach młodych performerów, a poprzez naszą wystawę spróbujemy przyjrzeć się, w jaki sposób redukowanie ekspresyjnego języka jest w stanie spotęgować i wyrażać artystyczne prawdy.
Rozpoczynając od kilku ważnych prac Yoko Ono, VALIE EXPORT, Mariny Abramowicz i Natalii LL, wystawa ta będzie podróżą poprzez wielość „pejzaży ciała”, które mogą być statyczne lub dynamiczne, pokazywane na żywo bądź na taśmie filmowej.
Teatr Życia będzie także podróżą przez prowokujące i rzucające wyzwania wypowiedzi, poprzez które współcześni artyści (Cattelan, Beecroft, Vezzoli, Kozyra, Montini, Haring) odnoszą się do kwestii konwencji patriarchalnego społeczeństwa, politycznych i religijnych autorytetów, wolności seksualnej, jak również tabu sztuki. Wystawa zostanie wzbogacona o monumentalne dzieło z kolekcji sztuki UniCredit, Chiński Teatr Partricka Tuttofuoco: audytorium, w którym będzie można zobaczyć wybór wzajemnie połączonych dzieł Johna Baldessariego, João Onofre, Jonathana Monka i Pierra Bismutha, stanowiących pewnego rodzaju wystawą wewnątrz wystawy.
18 maja wieczorem, w dniu otwarcia, jak i przez cały następny dzień, sobotę 19 maja, przestrzenie wystawiennicze CSW będą tętniły życiem, dzięki licznym występom performance, które przemienią Centrum i samą wystawę w jedno „totalne wydarzenie performatywne”, z udziałem zarówno artystów, jak i publiczności.
Teatr życia jest drugą wystawą z serii zapoczątkowanej w 2011 roku przez wystawę Statek Kosmiczny Ziemia. Będzie jej towarzyszył katalog z esejami kuratorki Dobrili Denegri, historyka sztuki i filozofa Thomasa McEvilley’a, a także historyków sztuki i kuratorów Cristiany Perrelli i Piotra Lisowskiego.
W ramach projektu odbędzie się także cykl wykładów i prezentacji młodych artystów, którzy biorą udział w wystawie, takich jak: Gil Kuno, Nezaket Ekici, Marlene Haring, Malin Stahl, Branko Milisković, Francesco Fonassi, Nicola Ruben Montini.
19 maja w sobotę, o godzinie 18.30 zapraszamy na wykład jednego z najbardziej znanych włoskich krytyków sztuki, ojca transawangardy, Achille’a Bonito Olivy. Będzie to wyjątkowe wydarzenie otwarte dla szerokiej publiczności.
Informacja: niektóre prace na wystawie przeznaczone są tylko dla widzów pełnoletnich!
od lewej / from left: Yoko Ono, Instrukcje do obrazów / Instructions for Paintings, 1960-1964, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, Odcięty kawałek / Cut Piece, 1965 / 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
Yoko Ono, Moja mamusia jest piękna / My mommy is beautiful, 2004-2012, fot. W. Olech, CSW 2012
David Michalek, Portrety w dramatycznych czasach / Portraits in Dramatic Times, 2011, fot. W. Olech, CSW 2012
Patrick Tuttofuoco, Chiński teatr / Chinese Theatre, 2008, fot. W. Olech, CSW 2012
Ana Prvacki, Muzykopochodny środek przeciwbólowy z Wędrującym Zespołem / Music Derived Painkiller with Wandering Band, 2009, fot. W. Olech, CSW 2012
Joao Onofre, Catriona Shaw śpiewa “Baldessari śpiewa LeWitta” w reedycji “Like a Virgin” wersja rozszerzona (Catriona Shaw Sings “Baldessari Sings LeWitt” Re-edit “Like a Virgin” Extended Version), 2003, fot. W. Olech, CSW 2012
Branko Miliskovic, The Song of a Soldier on Watch ( WW3 Lili Marlene ), 2011, video installation, color, loop, courtesy: the artist
Francesco Fonassi, IR, shoot for isolation, series of sonic acts | dvd video, 4'10'' | vinyl 33rpm series, 2010, courtesy: the artist
Nezaket Ekici, Form it able ( berlin version), performance installation 2010, presented at: Solo Exhibition Zitate, Performance at Theaterforum Kreuzberg, DNA Gallery Berlin, 3.9.-16.10.2012; Photo by Stefan Erhard
Lerato Shadi MMITLWA, HD-video projection with sound, 25‘21’’, 2010, courtesy: the artist
Katarzyna Kozyra, Il Castrato / Kastrat, 2006, film, z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, kadr z filmu, dzięki uprzejmości artystki
Maurizio Cattelan, Untitled, 1996, b&w photography, courtesy: Raffaella and Stefano Sciarretta’s Collection, Nomas Foundation, Rome
John Baldessari, Baldessari Sings LeWitt, 1972, video on DVD, 13 min., courtesy: Electronic Arts Intermix, New York
Malin Ståhl, Becoming Trees (the Black-up Clowns), performance photo, 2010, courtesy: the artist
Joika, reż. James Napier Robertson, biograficzny, USA/Nowa Zelandia/Polska, 110'
Młoda, ambitna balerina opuszcza dom i bliskich w rodzinnym Teksasie dla świata rosyjskiego baletu jako jedna z pierwszych Amerykanek przyjętych do Moskiewskiej Akademii Baletu Bolszoj. Pracując z legendarną nauczycielką - Tatyaną Volkovą - Joy Womack trenuje aby pewnego dnia zostać Primabaleriną. Za pięknem tańca czai się świat pełen bólu i brutalnej rywalizacji. Joy jest zmuszona przekroczyć granice swojej fizyczności i psychiki kładąc na szali swoje zdrowie, relacje, a być może nawet całe swoje życie, w podróży do odkrycia i zrozumienia co naprawdę oznacza być najlepszą.
W rolach głównych Talia Ryder („West Side Story", „Zmory") i Diane Kruger. W obsadzie wybitni polscy aktorzy: Karolina Gruszka, Tomasz Kot i Borys Szyc. W produkcję polską zaangażowani byli także inni polscy filmowcy: autorem zdjęć jest Tomasz Naumiuk, kostiumy stworzyła Katarzyna Lewińska wraz z Tomaszem Ossolińskim.
Bilety w cenie 12 zł.Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=nZlPF9mhNYk
Kapral Wojtek, reż. Iain Gardner, animacja, Polka, Wielka Brytania, 2023, 28'Po seansie spotkanie z twórcami.
Scenariusz filmu jest oparty na prawdziwych wydarzeniach z okresu II wojny światowej. Tytułowy niedźwiedź Wojtek był maskotką II Korpusu Armii generała Władysława Andersa. Niedźwiadek został przygarnięty w Iranie, tam, gdzie rozpoczął się szlak bojowy Polaków wypuszczonych z sowieckich łagrów. Przemierzył wraz z polskimi żołnierzami szlak z Iranu przez Irak, Syrię, Palestynę, Egipt, Włochy aż do Wielkiej Brytanii. Podczas działań pod Monte Cassino pomagał żołnierzom w noszeniu ciężkich skrzyń z amunicją artyleryjską. Z tego powodu symbolem 22 Kampanii stał się właśnie niedźwiedź z pociskiem w łapach. Po wojnie Wojtek trafił do edynburskiego zoo. Od 2015 roku jego pomnik stoi w samym sercu miasta, w parku przy Princes Street w cieniu edynburskiego zamku. Historia tego niezwykłego misia do dziś zadziwia cały świat.
Zaprasza Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego - Piotr Całbecki.Bezpłatne zaproszenia dostępne w recepcji CSW.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=I7EV-BnhYPM
Czerwone niebo (Roter Himmel), reż. Christian Petzold, dramat, Niemcy, 2023, 103'
Nagrodzony m.in. Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie film mistrza melodramatów, Christiana Petzolda jest słodko-gorzką historią o miłości z proekologicznym przesłaniem. Niemiecki reżyser kolejny raz, z dużym wyczuciem, zagłębia się w ludzkie emocje, zastanawiając się nad problemem kryzysu twórczego i jego wpływu na emocjonalną dojrzałość.
Leon i Felix to dwaj przyjaciele, którzy postanowili spędzić lato w położonym w lesie domku wakacyjnym nad Bałtykiem. Ma to być czas relaksu, odpoczynku od miasta, ale też poszukiwania inspiracji do pracy. Pierwszy z nich pisze właśnie kolejną książkę, drugi próbuje skompletować fotograficzne portfolio. Kiedy mężczyźni docierają na miejsce, wygląda na to, że nie będą tam sami.
Okazuje się, że jeden z pokoi zajmuje młoda dziewczyna imieniem Nadja, którą z kolei odwiedza Devid. Optymizm oraz radość z życia, jakie wnosi ta dwójka, nie współgra z pozą udręczonego artysty reprezentowaną przez Leona. Mężczyzna przechodzi kryzys twórczy, a dodatkowy stres powoduje u niego zapowiedź odwiedzin wydawcy. Chcąc nie chcąc, czwórka młodych bohaterów jest na siebie skazana, a wzajemne relacje między nimi ulegają ciągłym zmianom. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, gdy w okolicy wybucha seria groźnych pożarów lasu.
Po seansie dyskusja.
Współorganizatorem wydarzenia są:
Towarzystwo Polsko-Niemieckie w Toruniu
Germanistyka UMK.
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=I7eAu1PADtc
Kicia Kocia w przedszkolu, reż. Marta Stróżycka, animacja, Polska, 2024, 42'
Animacje z kotką w roli głównej to dla dzieci nie tylko masa świetnej zabawy, ale przede wszystkim okazja do nauki cennych lekcji życiowych. Tym razem Kicię Kocię i jej przyjaciół – Packa, Adelkę i Julianka – czekają nowe perypetie. Razem z bohaterami spędzimy dzień w przedszkolu, zobaczymy, jak poznają nowych kolegów na placu zabaw i jak uciekają przed nagłym deszczem. Sympatyczna kotka pokaże nam także, jak uczy się jeździć na rowerze i jak pomaga dziadkowi zbudować szafkę dla babci. Na Kicię Kocię zawsze można liczyć!
Odcinki serialu, które zobaczymy w trakcie seansów:
Kicia Kocia na placu zabaw – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia mówi: nie – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia i straszna burza – reż. Katarzyna Majsner
Kicia Kocia majsterkuje – reż. Anna Błaszczyk
Kicia Kocia na rowerze – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia w przedszkolu – reż. Anna Błaszczyk
Dodatek interaktywny – Kicia Kocia mówi: „Pa, pa!”
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=n6SZzOXLbBg
Filmowy portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. Po pamiętnej "Pinie" Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe, dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i imponujące ujęcia z gigantycznej pracowni pod Paryżem składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa, upomina się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, podobnie jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po ogromnym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Konstrukcja i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te ambiwalentne fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z uznanym artystą.
Bilety: KLIKNIJ TUTAJ
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
https://www.youtube.com/watch?v=HAn8fgJxaP8