Kiedy: 16 i 30 lipca, godz. 18.00–20.00 6 i 20 sierpnia, godz. 18.00–20.00 Osoby uczestniczące poznają podstawy scenariopisarstwa i takie zagadnienia, jak format scenariusza, formułowanie tematu, konstruowanie postaci, tworzenie konfliktu...
SPOTKANIA FILOZOFICZNE to cykl comiesięcznych spotkań w kinie, z których każde składa się z przedpremierowego pokazu filmu z repertuaru Gutek Film oraz rozmowy z publicznością na temat bezpośrednio zainspirowany filmem. Naszym ekspertem...
Edycja maj–czerwiec 2018 Celem projektu jest przybliżenie wybranych filmów, gwiazd i zjawisk związanych z polskim kinem przedwojennym. Służyć temu będą różnorodne działania z zakresu edukacji filmowej: lekcje w szkole, wideoeseje,...
Stare kino – młodzi polecają to projekt, którego celem jest przybliżenie wybranych filmów, gwiazd i zjawisk związanych z polskim kinem przedwojennym. Służyć temu będą różnorodne działania z zakresu edukacji filmowej: lekcje w szkole,...
Lost in translation, czyli wyzwania, potyczki i potknięcia w tłumaczeniu filmowym Zdecydowana większość utworów filmowych trafiających do polskiej dystrybucji to dzieła angielskojęzyczne. Widzowie, przyzwyczajeni do wsparcia w...
Kim jest operator filmowy? Jaki jest jego artystyczny status? Jaką rolę spełnia w procesie realizacji filmu? Czy jest tylko wykonawcą poleceń reżysera, czy może niezależnym autorem całej strony wizualnej filmu? W jakim stopniu język sztuki...
FOREIGNER’S GUIDE TO CONTEMPORARY POLISH CINEMA czyli Polskie kino współczesne – przewodnik dla obcokrajowców Toruń jest miastem, które z roku na rok przyciąga coraz większą liczbę gości zagranicznych, studentów...
Kiedy muzyka spotka się z obrazem… – czyli o twórczych skutkach niezwykłego romansu muzyki z kinem Związek muzyki z filmem trwa niemal od początków istnienia dziesiątej muzy. Niekiedy relacja ta jest bardzo żywa, innym razem...
“On jest nienormalny”, “to wariat”, “to dopiero jest stuknięte” – takich i podobnych sformułowań używamy każdego dnia – w różnych kontekstach i na określenie różnych sytuacji, często nie do końca wnikając w...
Lato 2018. Temat: Debiutanci! Debiut może interesować jako filmograficzny czy biograficzny fakt, ale jest też rodzajem lustra, w którym odbija się rzeczywistość filmowa i pozafilmowa. Stanowi pierwszą wypowiedź, podpis i – być może –...
Bill Viola: Visions of Time / Wizje czasu - Program 4
Prace prezentowane w ramach Programu Wideoprojekcji w sali kinowej Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki czasu":
Program 4:
I Do Not Know What It Is I Am Like, 1986
Kolor, dźwięk stereo; 89 min.
Color, stereo sound; 89:00 minutes
Wstęp za okazaniem biletu na wystawę w CSW. Jeden bilet upoważnia do obejrzenia filmów ze wszystkich czterech programów (w tym celu należy zachować bilet z wystawy).Kliknij i kup biletKurator: Marek ŻydowiczKiedy: 25.07–31.12.2025Wernisaż: 24.07.2025 (czwartek), godz. 19.00
Bill Viola był jednym z pierwszych twórców sztuki współczesnej, którzy sięgnęli po techniki video, by używać ich jako narzędzia do kreacji artystycznych. Wypracował swój własny styl tworzenia instalacji komponowanych przy pomocy ruchomych obrazów, oparty na głębokich studiach filozoficznych i analizach dzieł dawnych mistrzów malarstwa (szczególnie XIII–XVII wieku).
Śledził i badał możliwości rozwijających się elektronicznych technik rejestracji obrazów i dźwięków oraz ich projekcji, aż do przełomu cyfrowego, co pozwoliło mu odkryć i ukazać widzom fizjologiczne i psychologiczne aspekty percepcji wzrokowej, wynikające z ludzkich emocji i na nie rzutujących. Podczas gdy większość twórców video-artu koncentrowała się głównie na konceptualnej stronie swych realizacji plastycznych, Bill Viola z niezwykłym pietyzmem dopracowywał estetyczny kształt swoich dzieł, aż z czasem stały się one kompozycjami więcej niż malarskimi, wprowadzającymi widza w zachwyt, a jednocześnie niepokojącymi, zaskakującymi efektami plastycznymi i skojarzeniami, jakie wywołują.
Jego obrazy, wyrastające ideowo z tego, co wspólne kulturom wschodu i zachodu, wywołują czasem dziwne poczucie déjà vu, czasem wprost nawiązują do znanych z historii malarstwa wątków ikonograficznych, lub są imponującymi zapisami metamorfoz ludzkich stanów fizycznych i psychicznych.
To „obrazy bez opowieści”, jak je sam określał Bill Viola. To ponadczasowe wizje. Nie ma w nich żadnej personalnej identyfikacji. Postaci i rzeczy rozpoznajemy na poziomie podstawowym, a mimo to sami dopowiadamy sobie ich historię, współtworzymy obraz dzięki emocjom, jakie on w nas wywołuje.
Według Billa Violi ma to związek z niedocenianą przez historyków sztuki ideą „czasu” – najistotniejszym, często nieuświadamianym jego zdaniem wyzwaniem artystycznym, z którym zmagali się mistrzowie malarstwa minionych wieków.
Bill Viola powiedział:
„W 30-minutowym filmie wideo mam do dyspozycji 54 000 klatek; dawni mistrzowie mieli tylko jedną. Jak najlepiej zrozumieć czas? Jeśli chcesz pojąć, jak działa wzrok, zawiąż sobie oczy. Jeśli chcesz zrozumieć czas, przestań się ruszać. Masz tylko jedno spojrzenie. Oko otworzy się tylko raz, a cały świat – wszystko, co w danej chwili jest do opowiedzenia – musi znaleźć się w tym jednym mrugnięciu powieki”.
Tak wykreował dzieła, które są emanacją różnych form energii życiowej.
Bill Viola jest bez wątpienia najważniejszym w historii sztuki twórcą wideo-artu, kontynuatorem odkryć i osiągnięć malarskich Giotta, Rogiera van der Weydena, Roberta Campina, Hansa Memlinga, Gerarda Davida, Massaccia, Uccella, Vermeera, Velázqueza, Zurbarána, de Ribery, Goyi i innych mistrzów, których obrazy odzierał z treści, by stały się „imago” boskiego dzieła na ziemi. Poświęcił całe życie rozmyślaniom na temat narodzin, starzenia się, duchowości i śmierci człowieka.
Kurator: Marek ŻydowiczKoordynatorki: Agnieszka Swoińska, Karolina Kowalska
Produkcja wystawy: Wojciech Ruminski
Mikołaj i ekipa, reż. Steve Majaury, animacja/familijny, Hiszpania, Kanada, 2024, dubbing, 88'
Święty Mikołaj marzy o ekscytujących przygodach wykraczających daleko poza "zwyczajne" rozdawanie prezentów na latających saniach w wigilijną noc. Pewnego dnia, w wyniku nagłego uderzenia w głowę, wszystko mu się miesza i zaczyna wierzyć, że jest superbohaterem, który musi stawić czoła licznym przygodom. I tak, na cztery dni przed Bożym Narodzeniem nagle znika. W ślad za nim udają się elf Leo i 11-letnia dziewczynka o imieniu Billie, którzy spotykają na swojej drodze nikczemnego właściciela fabryki zabawek. Złoczyńca chce za wszelką cenę skończyć z darmowym rozdawaniem prezentów na Święta i zamierza zniszczyć warsztat Świętego Mikołaja na Biegunie Północnym. Boże Narodzenie jest w wielkim niebezpieczeństwie! Czy Mikołaj zdąży odzyskać pamięć i wspólnie z elfem oraz dziewczynką dadzą radę powstrzymać zabawkowego złoczyńcę? Czasu jest już mało, a Pierwsza Gwiazdka tuż tuż!
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=0nqr7IdYQF4
Skarbek, reż. James Marquand, szpiegowski, Wielka Brytania, Polska, USA, 2024, napisy, 100'
Od Miss Polonia do arcyszpiega! Prawdziwa historia Krystyny Skarbek od 3 października trafi do kin w Polsce i w Wielkiej Brytanii.
Polka z życiorysem jak James Bond. Jej historia w końcu doczekała się filmowej ekranizacji. Film „Skarbek”, o zagadkowym życiu Krystyny Skarbek, trafi do kin już 3 października. Krystyna Skarbek była pierwszą kobietą szpiegiem w historii brytyjskiego wywiadu. Przedwojenna Miss Polonia i mistrzyni jeździectwa za życia stała się legendą. Jej zagadkową i pełną zwrotów akcji biografię na wielki ekran postanowił przenieść brytyjski reżyser i scenarzysta James Marquand. „Skarbek” to thriller szpiegowski w gwiazdorskiej obsadzie. Tytułową rolę zagrała w nim Morgane Polanski – córka Romana Polańskego i Emmanuelle Seigner. Partnerują jej m.in. Malcolm McDowell, Steven Waddington, Frederick Schmidt, Ingvar Sigurðsson, Agata Kulesza, Piotr Adamczyk, Piotr Trojan oraz Jacek Beler.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=oc9LjerRwkc
Czas kruka, reż. Dylan Southern, dramat/thiller, Wielka Brytania, 2025, napisy, 98'
Współczesny mężczyzna, ojciec, targany bólem i gniewem po utracie ukochanej żony, musi nauczyć się na nowo, jak żyć dla swoich dzieci i siebie. W „Czasie kruka" Benedict Cumberbatch stworzył jedną z najbardziej osobistych i najodważniejszych ról w karierze.
Wybitny brytyjski aktor Benedict Cumberbatch (serial „Sherlock", „Doktor Strange") wciela się w postać mężczyzny, którego świat rozsypał się po nagłej śmierci żony – matki dwóch kilkuletnich chłopców. Bohater usiłuje zachować pozory normalności, ale w domu unosi się zapach przypalonych tostów i nieutulonej rozpaczy. Właśnie wtedy, przez szczeliny codzienności, w jego życie wdziera się ogromny, czarny kruk – jedyny przewodnik w tej pełnej bólu podróży. Kruk raz prześladuje, raz pociesza, prowadząc rodzinę przez chaos, smutek i nieoczekiwane momenty ukojenia.
„Czas kruka" to wyreżyserowana przez Dylana Southerna – twórcę kultowych teledysków i realizacji koncertowych dla takich artystów jak Oasis, Blur, Björk, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys czy LCD Soundsystem – ekranizacja wielokrotnie nagradzanej książki Maxa Portera. Film z niezwykłą wizualną finezją ukazuje doświadczenie utraty jako transformację – także cielesną – co Cumberbatch oddaje w każdym geście i ruchu. Southern z wyczuciem portretuje wewnętrzną przemianę bohatera oraz rozziew między targającymi nim emocjami a koniecznością codziennego funkcjonowania. Przeżyciom bohaterów towarzyszą utwory m.in. The Cure, Meredith Monk i Screamin' Jay Hawkinsa.
„Czas kruka" to zaskakująca, pełna oryginalnych pomysłów opowieść o tym, jak w chwilach największego mroku odnaleźć nadzieję. Benedict Cumberbatch, w jednym ze swoich najbardziej osobistych projektów, którego jest także producentem, odważnie mierzy się z tematem męskiego kryzysu i dojrzewania do roli rodzica – podobnie jak kilka lat temu zrobił to film „C'mon C'mon", a wcześniej klasyczna „Sprawa Kramerów". Przypomina, że doświadczenie utraty – choć bolesne – jest nieodłączną częścią życia, która nas kształtuje i przemienia.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=k5ICjiQlJNQ
Powrót Świętego Mikołaja, reż. Ricard Cussó, animowany, USA, Niemcy, Indie, 2025, 91'
Święty Mikołaj poszedł na zasłużoną emeryturę. Jego wiekowa manufaktura prezentów zmieniła się w skomputeryzowaną fabrykę zarządzaną przez elfy. Ale co zrobić gdy demoniczny haker przejmuje kontrolę nad fabryką prezentów i grozi zniszczeniem całej tradycji Świąt? Młody elf Jojo postanawia odnaleźć Świętego Mikołaja aby prosić go o pomoc. Wyrusza na wielką wyprawę mając za pomocników swych przyjaciół: renifera oraz... dron.
Info: tel. 56 610 97 18, e-mail: kino.centrum@csw.torun.pl
Kliknij i kup bilet
https://www.youtube.com/watch?v=GIO9BG7bA2s