MENU

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń

zdjęcie promujące audioskopię

:audioskopia: #14: REPORTAŻ – NEWS from DOM | K.

Zdjęcie CSW nocą

LIGHTFALL – instalacja w CSW w ramach BELLA SKYWAY...

Zdjęcie promujące słuchalnię

Opublikowano: 1 lipca 2015 Views: 987 Labsen, Projekty, Słuchalnia

Koncert sopranKONTRAbas / SŁUCHALNIA: MUZYCZNE ZNAKI CZASU

sobota, 4 lipca 2015, 20:00, Labsen

Zapraszamy na kolejną odsłonę międzynarodowego festiwalu młodej muzyki nowej SŁUCHALNIA: MUZYCZNE ZNAKI CZASU w toruńskim CSW: koncert sopranKONTRAbas. W programie utwory na sopran, kontrabas i elektronikę,  w tym m.in. 2 prawykonania nowych kompozycji torunianki, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Rafała Zapały –  współtwórcy polskiej ekspozycji „Post-Apocalipsi”, która otrzymała niedawno złoty medal prestiżowego praskiego Quadriennale.

/ Słuchalnia – muzyczne znaki czasu

Blanka Dembosz – sopran

Mateusz Loska – kontrabas

Rafał Zapała – live electronics

4 VII 2015, 20.00, LabSen CSW „Znaki Czasu”

W programie:

François Rabbath (1931) Poucha Dass na kontrabas solo

Katarzyna Taborowska (1974) Racing Sounds na kontrabas preparowany i środki elektroniczne

Katarzyna Kwiecień- Długosz (1978) Nad brzegiem Styksu na sopran, kontrabas i taśmę

Ewa Fabiańska-Jelińska (1989) Za pieśń twoją! na sopran i kontrabas do słów Blanki Dembosz – prawykonanie

Rafał Zapała (1975) Cleaner na kontrabas i live electronics

Rafał Zapała Świadectwo snu na sopran i taśmę – prawykonanie

Håkon Thelin (1976) – Shared Moments, na kontrabas i taśmę

Julieta Szewach (1971) Dikyrion na mezzosopran i taśmę

WSTĘP WOLNY!

SopranKONTRAbas – ich dwoje i elektronika

Sopranistka Blanka Dembosz i kontrabasista Mateusz Loska od dwóch lat występują razem, łącząc w ramach wspólnego koncertowania utwory dedykowane każdemu z nich przez zaprzyjaźnionych kompozytorów młodego pokolenia oraz przyczyniając się do powstawania nowych, zainspirowanych już ich współdziałaniem. Sobotni koncert festiwalu „Słuchalnia” w toruńskim CSW pokaże wybrane owoce współpracy dwojga muzyków z odległych krańców skali – ze sobą i z kompozytorami, solo i w duecie. Występy solo maja w sobie coś z rywalizacji, we dwoje – ze zmagania przeciwieństw. Na pewno wspólne obojgu jest zamiłowanie do podejmowania możliwości, jakie daje elektronika, tak chętnie wykorzystywana przez młodych kompozytorów. W wielu utworach staje się ona partnerem, pełnoprawną wykreowaną rzeczywistością, z którą współgrają instrumenty Blanki i Mateusza i która domaga się ich reakcji i sama reaguje, będąc kolejnym muzykiem-manekinem, idealnie skrojonym przez kompozytora na miarę własnej wyobraźni, na miarę osobowości muzyków. Większość utworów prezentowanych na koncercie stworzyli młodzi polscy kompozytorzy z roczników 70. i 80., a 2 kompozycje – Za pieśń Twoją! torunianki Ewy Fabiańskiej Jelińskiej do wiersza Blanki Dembosz i Świadectwo snu Rafała Zapały (ostatnio laureata złotego medalu na praskim Quadriennale) – będą miały tego wieczoru swoje prawykonania światowe. Kontekstem dla młodej polskiej twórczości będą kompozycje zagranicznych twórców tego samego pokolenia (Thelin, Szewach). Połączenia i solowe zmagania sopranu i kontrabasu ze sobą i ze środkami elektronicznymi, złożą się na emocjonujący spektakl o młodej muzyce jako wielogłosowym, wewnętrznie zróżnicowanym zmaganiu – i porozumiewaniu się – różnych osobowości.

Ewa Fabiańska-Jelińska –
kompozytorka, muzykolog, ur. 1989, Toruń. Ukończyła OSM im. K. Szymanowskiego w Toruniu w klasie Magdaleny Cynk. Absolwentka kompozycji (z wyróżnieniem) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie prof. Zbigniewa Kozuba. Od 2012 roku kontynuuje naukę kompozycji w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem prof. Reinharda Kargera. Stypendystka Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia i Stypendium Miasta Poznania; laureatka programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska 2012 oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2012/2013. W ramach projektu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie” (2012) jej kompozycja Offenbarungen und Eingebungen została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i wykonana przez Orkiestrę Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal (2013). Współpracowała także z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej.

Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach o zasięgu krajowym oraz międzynarodowym, m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica”,Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, cyklu koncertów poświęconych pamięci Jana Pawła II – „Pięciolinia dla Papieża”, w ramach obchodu Roku Chopinowskiego 2010 w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni oraz w ramach Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 (Dwór Artusa, Toruń), a także w Czechach (Cultural Center Zahrada w Pradze, Cultural House Bakala w Brnie), na Słowenii (Slovenian Chamber Music and its European Parallels w Ljubljanie), w Holandii (Tuinzaal van de Burtch w Lejdzie), a także w Stanach Zjednoczonych (Project 21, Bass Music Center, Oklahoma City University). Jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Rafał Zapała – ur. 1975, kompozytor, pianista, perkusista i muzyk live electronics; Doktor sztuki muzycznej (2012). Uczestniczył w kursach mistrzowskich: kompozycji filmowej Jana A.P. Kaczmarka w Instytucie Rozbitek (2006), muzyki Karlheinza Stockhausena w Kurten (2008), Acanthes w Centre Pompidou Metz, pod kierunkiem Tristana Muraila, Beata Furrera i wykładowców IRCAM w zakresie muzyki elektronicznej i programowania Max/MSP (2010), warsztatach „Deep Listening“ z Pauline Oliveiros i kompozycji u Catherine C. Hannix w STEIM w Amsterdamie (2012) oraz warsztatach ze Zbigniewem Karkowskim w SME Akademii Muzycznej w Poznaniu (2012). Jego kompozycje prezentowane były na festiwalach muzyki nowej takich, jak m.in. „Warszawska Jesień” – koncerty koła młodych, „Sound screen“, „Poznańska Wiosna Muzyczna“, „Contem.Ucha“, Susaa Festival (Dania), Made in Chicago Festival, Ale Kino! i EmuFest 2012 w Rzymie. Jest założycielem zespołu muzyki współczesnej an_ARCHE NewMusicEnsemble oraz fundacji an_ARCHE. Jest autorem rozdziału dot. live electronics w książce pt. Handbook of Interactive Audio opublikowanej przez Oxford Press. Współtwórca polskiej ekspozycji narodowej „Post-Apocalypsi”, która niedawno otrzymała złoty medal 13. Praskiego Quadriennale.

Blanka Dembosz,
ur 1978 w Krakowie, ukończyła filologię polską na UJ oraz śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Poznaniu (2009). Umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja). Dokonuje prawykonań utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz utwory komponowali: Katarzyna Taborowska-Kaszuba, Paulina Załubska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski oraz Rafał Zapała. Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT, brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy. Prowadzi ożywioną działalność koncertową i pedagogiczną, z upodobaniem promując polską muzykę nową.

Mateusz Loska, ur. 1986 w Tychach, kontrabasista-kameralista, performer rozwijający swoje umiejętności i zainteresowania w zakresie improwizacji i interpretacji szeroko pojętej muzyki XX i XXI w. W latach 2007-2009 studiował w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako solista i kameralista występował na takich festiwalach jak Poznańska Wiosna Muzyczna, MUSICACOUSTICA BeiJing (Chiny), Śląskie Dni Muzyki Współczesnej czy też podczas Śląskich Trybun Kompozytorskich. Uczestnik kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Evgeny Kołosova, Bonawenturę Nanckę, François Rabbatha, Rinata Ibragimova, Leona Boscha oraz MBE Chi Chi Nwanoku. W ciągu ostatnich trzech lat, jako muzyk orkiestrowy i kameralista, wystąpił łącznie ponad 220 razy na scenach 29 krajów europejskich, Chin, Mongolii i Tajwanu. Laureat I nagrody konkursu „Bliżej Warszawskiej Jesieni”, członek zespołu muzyki współczesnej „Sepia Ensemble” od początku jego istnienia.

Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”

Kurator: Małgorzata Burzyńska

Partnerzy: CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”

Stowarzyszenie Kwadrofonik

Festiwal sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Toruń, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz Instytutu Muzyki i Tańca

Patronat honorowy: Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski

Międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu” prezentuje twórczość polskich kompozytorów z roczników 70. i 80., tropiąc schodzące się w niej i rozchodzące wątki spektaklu i elektroniki. Jedyny w Polsce Północnej festiwal współczesnej muzyki poważnej i jedyny w kraju niemal całoroczny festiwal nowej muzyki pokaże najnowsze projekty (w tym prawykonania) uznanych młodych twórców (Jaskot, Karski, Laskowski, Prasqual, Woźny, Zapała) w dialogu z aktualnie powstającą muzyką zagraniczną (Ablinger, Sanchez-Verdu, Hosokawa) i klasyką awangardy II połowy XX wieku (Stockhausen, Grisey).

Tags: ,

/ Wydrukuj ten artykuł

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń