MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Plakat Niezła Sztuka

NIEZŁA SZTUKA / Darmowe oprowadzanie po wystawie „(Nie) dotykaj!”...

Poster of International Festival Plaster

6. Międzynarodowy Festiwal Plakatu i Typografii PLASTER

grafika maga design group

Opublikowano: 1 maja 2015 Views: 2734 Festiwale, Konferencje, Plaster, Sztuka

Konferencja SZYBCY I WŚCIEKLI / 6. PLASTER

Konferencja „Szybcy i wściekli – młody, niepokorny dizajn z Polski i Portugalii”

piątek, 15 maja, 11:00, Kino Centrum

Celem konferencji Szybcy i wściekli jest próba odpowiedzi na pytanie, jaka jest sytuacja młodego pokolenia projektantów w Polsce i Portugalii. Chodzi nie tylko o „stan ducha”, inspiracje, stosunek do szeroko rozumianego establishmentu, ale też pozycję na rynku i związane z nią aspiracje i plany na przyszłość. Mimo że prelegentami są głównie artyści dojrzali, pedagodzy, właściciele dobrze prosperujących studiów reklamowych, to jednak także dizajnerzy z dużym doświadczeniem, współpracujący z „młodymi wilkami”, na co dzień obserwujący peryferyjne i kontestujące nurty w grafice projektowej.
(Krzysztof Białowicz, kurator festiwalu PLASTER)

UWAGA! Konferencja będzie transmitowana ONLINE, dzięki współpracy z TV UMK.

Plan konferencji:

11:00–11:40 / Dino dos Santos: „Przyszłość określa przeszłość”
11:40–12:20 / Jorge Silva
12:20–12:40 / PRZERWA KAWOWA
12:40–13:20 / Krzysztof Kochnowicz: „Co w szkole piszczy?”
13:20–14:00 / Luisa Barreto
14:00–14:40 / Polkadot: „Granat na talerzu”
14:40–15:00 / PRZERWA KAWOWA
15:00–15:40 / Paulo Freitas: „Nieudane projekty – uczenie się na błędach a proces samorozwoju. Znaczenie czasu w projektowaniu”
15:40–16:20 / Syfon Studio: „Znikający punkt”


Opisy wystąpień i bio prelegentów:

/ Dino dos Santos

Dino

Przyszłość określa przeszłość

Po dokonaniu krótkiego przeglądu historii typografii w Portugalii, skoncentrujemy się na młodych współczesnych projektantach, studiach i organizacjach i na tym, jak ich twórczość pomaga kształtować i zdefiniować przeszłość portugalskiej typografii.

Dino dos Santos jest założycielem DSType. Ukończył projektowanie graficzne i uzyskał tytuł magistra w zakresie sztuk multimedialnych. Wykonywał projekty typograficzne dla takich klientów, jak “The New York Times Magazine”, “Le Figaro”, “Stuff and Electronic Arts”. Został wyróżniony Certificate of Excellence in Type Design przez nowojorski Type Directors Club oraz nagrodą Creative Review Type Design. DSType brał udział w tworzeniu wielu magazynów, m.in. „Eye”, „Computer Arts”, „Page”, „Graphic” i książek – „1000 Fonts”, „TDC Annual 29”, „Typography” i „Fraktur mon Amour”. Prace DSType prezentowano na wystawie „Schrift in Form” w Klingspor-Museum w Offenbach w Niemczech.

/ Jorge Silva

Silva

Czynnik ludzki

Poeta powiedział – To nie jest noria z mojej wioski.

Dyrektor ds wydawniczych powiedział – To nie jest moja Alicja.

Córka pisarza powiedziała: – To nie jest mój ojciec.

Wdowa po artyście powiedziała: – To wspomnienie jest niegodne mojego męża.

Moja matka powiedziała: – Co stało się z twoją twarzą, mój synu?

Co tak naprawdę oznacza humanizacja komunikacji? Czy nie jest tym, co robimy zawsze? Nie, robimy to rzadko. Nasza komunikacja wizualna przesycona jest uprzedzeniami i mechanicznymi powtórzeniami. Design może dotykać ludzi, ale każda matryca emocjonalna jest wyjątkowa, często sprzeczna z naszą. To właśnie czynnik ludzki.

Jorge Silva jest projektantem, ilustratorem, kuratorem i wykładowcą designu. Specjalizuje się w projektowaniu wydawnictw. W latach 1978–2003 był dyrektorem artystycznym politycznego dziennika „Combate”, gdzie rozpoczął długoletnią karierę rysownika prasowego. Tworzył ilustracje do wielu gazet i magazynów, m.in. „Contraste”, „O Independente”, „Expresso” czy „O Jornal”. W 2001 roku stworzył studio graficzne Silvadesigners, które specjalizuje się w brandingu kulturalnym, szczególnie związanym z Lizboną. Stworzona przez nich „sardynka” stała się elementem identyfikacji wizualnej wielu wydarzeń organizowanych w mieście. Jorge Silva prowadzi także bloga almanaquesilva.wordpress.com, gdzie przestawia historię portugalskiej szkoły ilustracji.

/ Krzysztof Kochnowicz (UAP)

Kochnowicz

Co w szkole piszczy?

W roku 2016 Pracownia Projektowania Litery działająca na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej UAP w Poznaniu obchodzić będzie dwudziestolecie istnienia. Przez ten czas pracownia modyfikowała swoją formułę; ewolucję przechodziły też kolejne roczniki studentów. Zmieniały się oczekiwania pracowni wobec studentów, a także studentów wobec pracowni. Warto pokusić się o parę refleksji związanych z nauczaniem tej specjalności:
Type design – autonomiczna dziedzina projektowania czy metoda wspomagająca nauczanie grafiki projektowej na akademii?
Wybory studentów a tendencje w projektowaniu graficznym.
Czy można przewidzieć przyszłość type designu w Polsce?

Krzysztof Kochnowicz urodził się w 1955 roku. Ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Obecnie jest profesorem tejże uczelni i kierownikiem Pracowni Projektowania Litery, a od 2008 roku także dziekanem Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej. Zajmuje się typografią. Jest również autorem wielu scenografii do programów telewizyjnych realizowanych w oddziale poznańskim Telewizji Polskiej oraz licznych scenografii teatralnych.

/ Luisa Pires Barreto

Luisa

Dizajn w praktyce i nauczanie dizajnu

Prezentacja przedstawia rezultaty twórczej pracy studentów projektowania graficznego w ESAD.CR i ukazuje drogi, którymi podążają artyści, by zostać profesjonalnymi projektantami – punktem wyjścia jest społeczne zaangażowanie i pogłębiona świadomość otaczającego świata.

Luisa Pires Barreto urodziła się w Mozambiku. Odbyła studia artystyczne w Lizbonie, ale w 1992 roku poświęciła się projektowaniu graficznemu i do 2002 roku pracowała w Henrique Cayatte Studio. Potem została freelancerką. Od 1998 roku jest nauczycielką w projektowania graficznego i multimediów, specjalizując się w projektowaniu graficznym i dizajnie informacyjnym. Uzyskała tytuł doktora na politechnice w Walencji, zajmując się tematem typografii i systemów znakowych. Jest koordynatorką studiów magisterskich w zakresie projektowania graficznego w ESAD.CR.

/ Polkadot

polka dot

Granat na talerzu

…czyli co zostało z buntu. Na podstawie naszych 8-letnich doświadczeń, opowiemy o drodze, którą przeszło nasze studio – od pierwszych założeń, poprzez kryzysy, do dnia dzisiejszego. Zaprezentujemy prace ukazujące przekrój naszej działalności oraz to, jak zmieniali się klienci, oczekiwania i nasze projektowanie.

Polkadot to profesjonalne studio graficzne złożone w 2008 roku przez Hanię Niemierowicz i Olę Woźniak. Hania Niemierowicz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, stypendystką Królewskiej Szkoły Sztuki i Designu w Kopenhadze oraz Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bergen (Norwegia). Aleksandra Woźniak, oprócz wykształcenia kierunkowego, skończyła antropologię kultury. Studio zajmuje się opracowywaniem komunikacji wizualnych, identyfikacji oraz materiałów wydawniczych.

/ Paulo Freitas

Paulo

Nieudane projekty – uczenie się na błędach a proces „samorozwoju”. Znaczenie czasu w projektowaniu

W prezentacji przedstawione zostaną przykłady dwóch „nieudanych” przedsięwzięć, które manifestują dwa ważne fakty związane z procesem projektowania. Po pierwsze – każdy projekt potrzebuje czasu, by móc się rozwinąć i przynieść sukces, po drugie – każdy dizajner potrzebuje czasu na popełnianie błędów, by w końcu móc rozwinąć swój własny język wypowiedzi. Te dwie proste prawdy określające proces projektowania są dziś jednak zagrożone przez tempo narzucane przez środowisko pracy. Młodzi projektanci ciągle muszą mierzyć się z czasem, dlatego ich projektom brak dojrzałości. Jak można przezwyciężyć tę tendencję? Celem prezentacji jest odpowiedź na to pytanie nie w sposób bezpośredni, ale raczej metaforyczny.

Paulo Freitas to portugalski projektant urodzony w 1976 w Maputo (Mozambik). Ukończył studia artystyczne na Uniwersytecie Lizbońskim. W 2005 roku został współzałożycielem atelier Flatland Design, gdzie prowadzi teraz swoją działalność. Jest także nauczycielem w ETIC – Szkole Technologii, Innowacji i Kreacji w Lizbonie. Poza pracami prezentowanymi w różnych publikacjach poświęconych dizajnowi, trzy spośród projektów Flatland Design zostały wyróżnione jako najlepsze portugalskie książki lat 2010–2013. Paulo Freitas koordynuje i regularnie uczestniczy w różnych przedsięwzięciach opartych na zasadzie współpracy – takich jak m.in. projekt The Proposal Series, eksperymentujący z zawartością i formą książki – mających za punkt wyjścia produkcję niezależną. Był także odpowiedzialny za projekt Portugal 2011 Ano Nacional da Crise (2011-2012) [Portugalia 2011 Państwowy Rok Kryzysu], którego był współautorem, koordynatorem i przy którym pracował jako projektant. Paulo Freitas obecnie mieszka i pracuje w Lizbonie.


/ Syfon Studio

Syfon Studio

 Znikający punkt

Znikający punkt to wykład o tym, jak projektować projektowanie. Będziemy mówili o templejtyzacji (termin stworzony przez nas) oraz o tym, co to jest sukces i dlaczego nie jest to ilość lajków ani wygrana w konkursie, ani nawet uznanie kolegów. Będziemy pytali o to, gdzie dziś jest ten bunt i czy naprawdę jesteśmy szybcy i wściekli?

Syfon Studio to interdyscyplinarne studio projektowe z siedzibą w Warszawie. Tworzą je Filip Tofil i Urszula Janowska. Oboje obronili dyplomy na wydziale grafiki warszawskiej ASP w 2011 roku. Kształcili się również w École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu. Obszar swoich aktywności nazywają interakcją wizualną. Tworzą grafikę użytkową, a także projekty artystyczne i społeczne korzystające z języka współczesnego dizajnu. Są laureatami wielu nagród i wyróżnień. Ich prace trafiły do zbiorów m.in. MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art (Wiedeń, Austria) oraz Muzeum Narodowego w Poznaniu (Galeria Plakatu i Designu).

Tags: , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń