MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

zdjęcie promujące Opowieści o Zwykłym Życiu - spotkanie z Agatą Napiórską i Martą Mach

Opowieści o Zwykłym Życiu – spotkanie z Agatą Napiórską...

Gustav Metzger "Działaj albo giń", przestrzeń wystawy, fot. Natalia Miedziak

DARMOWE oprowadzanie po wystawie „Działaj albo giń!”

Aida

Opublikowano: 28 lipca 2015 Views: 3697 Kino Centrum, Strona główna, Wydarzenia

The Met Opera: Eugeniusz Oniegin, La Traviata, Wesoła wdówka, Aida

5 lipca – 18 sierpnia / bilety: grupowy (minimum 5 osób): 20zł, bilet ulgowy i seniorski – 25 zł, bilet normalny: 30zł

Specjalne retransmisje najlepszych spektakli The MET z udziałem światowych gwiazd wokalistyki

Eugeniusz Oniegin – Piotr Czajkowski
5 lipca, niedziela, g. 18.30
Dyrygent: Valery Gergiev
Reżyseria: Deborah Warner
Scenografia: Tom Pye
Kostiumy: Chloé Obolensky
Choreografia: Kim Brandstrup
Obsada: Mariusz Kwiecień (Eugeniusz Onegin), Anna Netrebko (Tatiana), Oksana Volkova (Olga), Piotr Beczała (Leński), Alexei Tanovitski (Gremin)

czas trwania: 245′ (w tym 2 przerwy z wywiadami)

Muzyczne arcydzieło jest adaptacją arcydzieła literackiego: opisanych przez Aleksandra Puszkina dziejów młodzieńczego zauroczenia, które przyniosło tragiczne skutki zanim jeszcze zdążyło przerodzić się w prawdziwy romans. Akcja romantycznego arcypoematu dygresyjnego, który Puszkin pisał przez kilka lat, a całość wydał w roku 1833.
Fabuła „Oniegina” oparta jest na ledwie kilku wyrazistych i pełnych emocji scenach. Wydarzenia, choć logicznie wyrażone, nie mają – inaczej niż w literackim oryginale, pełnym skądinąd treści zupełnie niezwiązanych z opisywanym dramatem – epickiego oddechu, a bogactwo wewnętrznych przeżyć bohaterów Czajkowski musiał zawrzeć w symbolicznych niemalże sytuacjach. Prostolinijni Olga i Leński znikają z pola widzenia zanim, tak naprawdę, będzie mogła dokonać się w nich przemiana. Ale już postaci emocjonalnie rozbudzonej i, do czasu, zupełnie niedojrzałej, choć dorosłej, Tatiany oraz zblazowanego, egoistycznego i pogubionego bohatera tytułowego – to arcydzieła muzycznej psychologii. I jest jeszcze książę Gremin, szczęśliwy mąż mądrej po szkodzie Tatiany, mężczyzna, który uosabia to wszystko, czego nie mają pozostali protagoniści: niewymuszoną strachem szlachetność, oddanie, ufność.
Spektakl to nowa produkcja nowojorskiej sceny. Zaangażowali się w tę realizację artyści najwyższej światowej rangi, z rosyjskim dyrygentem Valerym Gergievem na czele. Gwiazdorska, rosyjsko-polska obsada nie jest tu przepadkiem, bo tylko śpiewacy, dla których nasze języki, ich śpiewność i dźwięczność, są czymś naturalnym, potrafią sprostać dziełu, o którym włoscy „wynalazcy” opery mogliby powiedzieć sentencjonalnie: chodzi o to, jak się mówi, tylko jeszcze piękniej.

La Traviata – Giuseppe Verdi
19 lipca, niedziela, g. 18.30
Dyrygent: Fabio Luisi
Reżyseria: Willy Decker
Scenografia: Wolfgang Gussmann
Kostiumy: Susana Mendoza
Światło: Hans Toelstede
Choreografia: Athol Farmer
Obsada: Natalie Dessay jako Violetta, Matthew Polenzani jako Alfred, Dmitri Hvorostovsky jako Germont, Patricia Risley jako Flora, Scott Scully jako Gaston, Jason Stearns jako baron, Douphol Kyle Pfortmiller jako markiz D’Obigny, Luigi Roni jako Dr. Grenvil, Maria Zifchak jako Annina

czas trwania: 148` (w tym jedna 10-minutowa przerwa)

Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy’ego Deckera to produkcja, które obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na najbardziej prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji Met: Live in HD. Dziś „Traviata” należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, obrazów z domów rozpusty i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty”, czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej”) stała się koronną partią największych sopranów, a całe, niezwykle melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego.

Wesoła wdówka – Franciszek Lehar
2 sierpnia, niedziela, g. 18.30
Dyrygent: Andrew Davis
Reżyseria: Susan Stroma
Scenografia: Julian Crouch
Kostiumy: William Ivey Long
Światło: Paule Konstable
Choreografia: Susan Stroma
Przekład libretta na angielski: Jeremy Sams
Obsada: Renée Fleming, Kelli O’Hara, Nathan Gunn, Alek Shrader, Thomas Allen

czas trwania: 152` (w tym jedna 10-minutowa przerwa)

Debiutująca w The Metropolitan Opera broadwayowska choreografka i reżyserka Susan Stroman, która ma na koncie wiele nagród Tony Award za takie musicale jak Crazy For You, Contact czy The Producers, przedstawia nową, ekstrawagancką interpretację dowcipnej i pełnej energii operetki Lehára Wesoła wdówka. To najbardziej popularne dzieło kompozytora jest faworytem publiczności od czasów premiery w 1905 roku, dzięki takim wspaniałym i legendarnym utworom jak Vilja, You’ll Find Me At Maxim’s oraz The Merry Widow Waltz. W roli głównej zobaczymy znakomitą i znaną widowni Metropolitan Opera (22 role w repertuarze) Renée Fleming jako Hannę – bogatą paryską wdowę. Ponadto, na scenie będziemy mogli podziwiać Nathana Gunna w roli Danilo – kochanka Hanny, Thomasa Allena jako intrygującego Barona Zeta, debiutującą w Metropolitan sopranistkę z Broadwayu Kelli O’Harę w roli zalotnej żony Barona Valencienne. Operetka będzie wykonana w języku angielskim dzięki tłumaczeniu Jeremy Sams, natomiast z batutą zobaczymy Andrew Davisa.

Aida – Giuseppe Verdi
18 sierpnia, wtorek, g.18.00
Opera w 4 aktach.
Libretto: Antonio Ghislanzoni według Augusta Mariette’a
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 grudnia 1988 roku
Retransmisja pzedstawienia zarejestrowanego 15 grudnia 2012.
Dyrygent: Fabio Luisi
Reżyser: Sonja Frisell Re
Scenografia: Gianni Quaranta
Kostiumy: Dada Saligeri
Światło: Gil Wechsler
Choreografia: Alexei Ratmansky
Obsada: Liudmyla Monastyrska jako Aida, Roberto Alagnajako Radames, Olga Borodina jako Amneris, George Gagnidze jako Amonasro, Stefan Kocán jako Ramfis, Miklós Sebestyen jako Faraon

czas trwania: 175′ (w tym jedna 10-minutowa przerwa)

Monumentalna opera Giuseppe Verdiego opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marsza tryumfalnego. Na scenie pojawiają się nawet żywe konie. Na premierze „Aidy” Verdi został wywołany 32-krotnie do ukłonów. Do dziś opera ta zaliczana jest do nieśmiertelnych „hitów” teatru muzycznego. Miłosny trójkąt, który tworzą niewolnica Aida, wódz egipski Radames i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm, gwarantują wyjątkowe przeżycia. Nie inaczej jest w spektaklu The Metropolitan Opera, gdzie w główne role wcielają się gwiazdy światowego formatu: Roberto Alagna jako Radames i Olga Borodina w roli Amneris.

Ceny biletów:
Bilet grupowy (minimum 5 osób): 20zł, bilet ulgowy i seniorski – 25 zł, bilet normalny: 30zł
Przedstawienia z polskimi napisami.

[gallery_bank type=”images” format=”masonry” title=”true” desc=”false” responsive=”true” display=”all” sort_by=”random” animation_effect=”bounce” album_title=”true” album_id=”78″]

Tags: , , ,

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń