MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Plakat reklamujący koncert Bjork

Björk: Biophilia Live w Kinie Centrum

Kadr z filmu Gdzie jest Mikołaj?

Mikołajki w Kinie Centrum

Kadr ze spektaklu Walentyna

Opublikowano: 3 listopada 2014 Views: 935 Kino Centrum, Teatroteka

Teatroteka: Walentyna

27 listopada, czwartek, g. 18.00 / bilety: 8/10 zł

TEATROTEKA to projekt Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych o charakterze artystycznym i edukacyjnym.

TEATROTEKA to nowy etap w myśleniu o ekranizacjach teatralnych, tak w kontekście artystycznym, jak i realizacyjnym. Ekranizacje tworzone przez młodych, często debiutujących twórców, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację ciekawych, nowatorskich utworów. Projektowi od samego początku przyświeca również cel jego szerokiej dystrybucji i dostępności.

Ideą projektu jest wykorzystanie potencjału technologii filmowej do ekranizacji najbardziej wartościowych osiągnięć „młodej” polskiej dramaturgii teatralnej. Sztuki współczesne, to teksty napisane często w formie „postdramatycznej”, odmienne w swej stylistyce i konwencji od klasycznego dramatu.

WALENTYNA

Walentyna to soczewka, skupia w sobie niezwykłą ilość opowieści.
Walentyna to radziecka bogini matka albo sowiecka Matka Boska.

STRESZCZENIE

Jedna aktorka i chór śpiewaczek. Jedna z najbardziej znanych kobiet XX wieku, o której praktycznie niczego nie wiadomo i bezimienna zbiorowość symbolizująca radzieckie kosmonautki przygotowywane do lotu w kosmos, dublerki Walentyny, które na zawsze pozostają w jej cieniu.

Spektakl i koncert. Dokument i kreacja. Tiereszkowa była tkaczką, którą Chruszczow namaścił na pierwszą kobietę w kosmosie. Po powrocie na ziemię świeciła niemal boskim blaskiem. Stała się jedną z najjaśniejszych i najbardziej rozpoznawalnych gwiazd Związku Radzieckiego. Wśród sportowców, Naukowców i artystów to astronauci byli największymi herosami, największymi gwiazdami.

Po 1989 roku Tiereszkowa zamilkła i do dziś nie rozmawia z dziennikarzami. Spektakl Walentyna to pomysł na uwolnienie jej opowieści przy pomocy unikatowej formy teatralnej łączącej na jednej scenie chór śpiewaczek w wieku zbliżonym do Walentyny i aktorkę. To szansa opowiedzenia historii, która nigdy wcześniej nie miała szansy być opowiedzianą. W spektaklu wykorzystano fragmenty oryginalnych pamiętników Walentyny Tiereszkowej i transkrypcje wypowiedzi radzieckich kosmonautów zaczerpnięte z dokumentu Macieja Drygasa Stan nieważkości.

Wojciech Faruga o spektaklu :

Walentyna to soczewka, skupia w sobie niezwykłą ilość opowieści. Radziecka bogini matka czy sowiecka Matka Boska, która otrzymywała setki tysięcy listów z prośbami o studia, o dobrą pracę, o daczę, o talon na samochód, o operację w klinice rządowej, o mieszkanie, o zagraniczne lekarstwa, o delegację do NRD, o zasiłki dla wielodzietnych rodzin, o garnitur ze spec przydziału i Muzeum Walentyny Władmirówny.

Występują:
JULIA KIJOWSKA (Walentyna),
IRENA WÓJCIK (Tania),
BARBARA SZCZECIŃSKA (Irina)
WARSZAWSKI ŻEŃSKI CHÓR „HARFA”
kierownictwo produkcji: PAWEŁ MANTORSKI,
kompozycja i aranżacje pieśni: ZUZANNA FALKOWSKA
dźwięk: MICHAŁ ROBACZEWSKI, TOMASZ WIECZOREK
montaż: MACIEJ SZYDŁOWSKI
scenografia i kostiumy: AGATA SKWARCZYŃSKA
redaktor prowadzący: KRZYSZTOF DOMAGALIK
opieka artystyczna: MACIEJ WOJTYSZKO
zdjęcia: AREK TOMIAK P.S.C.
producent: WŁODZIMIERZ NIDERHAUS
scenariusz i koncepcja: JULIA KIJOWSKA, WOJCIECH FARUGA reżyseria: WOJCIECH FARUGA
czas: 54 min 53 s. / format: 16:9 (HD) / dźwięk: 5.1. (TV)
WOJCIECH FARUGA / WSPÓŁAUTOR SCENARIUSZA / REŻYSER

Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Asystował Annie Augustynowicz przy pracy nad spektaklem Miarka za Miarkę w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W ramach projektu ODKRYTE/ZAKRYTE w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy zrealizował akcję performatywną Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji na podstawie dramatu Tadeusza Micińskiego. Był współscenarzystą wydarzeń w ramach akcji WYŁĄCZ SYSTEM (w latach 2010-2014) organizowanej przez Dom Spotkań z Historią. Jest współautorem projektu i realizatorem jednego z odcinków serialu teatralnego XIX>XXI, otwierającego Centrum Nauki Kopernik. Ponadto współtworzył zwycięską koncepcję Muzeum Katyńskiego oraz kilka innych idei ekspozycyjnych muzeów w całej Polsce.

Tags: , , ,

/ Wydrukuj ten artykuł

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń