MENU

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń

Ewa Hoffmann – Toni Erdmann [recenzja]

Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, reż. Maria Sadowska, Polska...

Opublikowano: 6 lutego 2017 Views: 193 Kino Centrum, Wydarzenia

Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej

Kiedy: 13 lutego (poniedziałek), godz. 18.00 
Bilety w cenie 10 zł.

Kim jest operator filmowy? Jaki jest jego artystyczny status? Jaką rolę spełnia w procesie realizacji filmu? Czy jest tylko wykonawcą poleceń reżysera, czy może niezależnym autorem całej strony wizualnej filmu? W jakim stopniu język sztuki kina współtworzyli operatorzy? Odpowiedzi na te pytania poznamy w nowym cyklu filmoznawczym Centrum Sztuki Filmowej CSW: Jak patrzeć, żeby zobaczyć. Historia sztuki operatorskiej. Każdemu spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja filmu i wykład dr hab. Katarzyny Taras. Serdecznie zapraszamy.

Podczas pierwszego spotkania zaprezentujemy film dokumentalny Side by Side, w którym uznani filmowcy omawiają rozwój i możliwości zarówno tradycyjnej taśmy celuloidowej, jak i wypierającej ją techniki cyfrowej. Producentem filmu jest Keanu Reeves, a wśród jego rozmówców pojawią się reżyserzy takiej miary jak Martin Scorsese, James Cameron, David Lynch, Steven Soderbergh, Robert Rodriguez, czy David Fincher. Po seansie prof. Katarzyna Taras odpowie na pytanie, kim jest dziś operator filmowy? Alchemikiem, chirurgiem, a może portrecistą?

Autorka cyklu i prowadząca – Katarzyna Taras (ur. 1973)
Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doktor habilitowana nauk humanistycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi również zajęcia w StoryLab.Pro i w Akademii Filmu Historycznego działającego przy Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami. Historyczka i krytyczka filmowa. Zajmuje się najnowszym kinem polskim i teoretycznymi aspektami sztuki operatorskiej. Zakochana w kinie Wojciecha Jerzego Hasa. Publikuje w „KINIE”, „Nowej Polszy” i „Film PRO”. Autorka trzech książek: Witkacy i film (2005), Egoista czy „Edi”? Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans (2007), Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku (2012). Powód do dumy – wypromowanie ponad 40 magistrów. Nieustająca inspiracja – Tatry i Bliski Wschód.

Tags: ,

/ Wydrukuj ten artykuł

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń