MENU

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

Pokaz filmu „Wisła – od źródeł do ujścia. Wzdłuż...

Neurofizjologia artysty w performance / Sesja 5. i 6....

Opublikowano: 24 września 2017 Views: 308 Galeria kolekcji CSW, Strona główna, Sztuka

Galeria kolekcji CSW: Marek Szary, Zwiastowanie

Kurator: Mateusz Kozieradzki — opiekun merytoryczny kolekcji CSW

W przestrzeni hallu toruńskiego CSW przygotowana została galeria kolekcji CSW. Jest to przestrzeń, która ma charakter wystawy stałej z cyklicznie zmieniającymi się dziełami. Co trzy tygodnie na ścianie pojawiać się będzie nowy obiekt pochodzący z wieloaspektowej kolekcji sztuki CSW.

Kolekcja CSW gromadzona jest od początku istnienia instytucji. Tworzą ją obiekty o różnym charakterze: od klasycznych jak malarstwo czy rzeźba po obiekty o charakterze efemerycznym. Projekt ma przybliżyć widzom zbiory, które mimo iż znajdują się w Toruniu, oprócz wystaw czasowych, na których są prezentowane, zwykle przechowywane są w magazynie.

Pierwszym dziełem eksponowanym w cyklu jest obraz Zwiastowanie, Marka Szarego.

„Prócz właściwej twórczości Marka Szarego konwencji przedstawienia nawiązującej do bogatej tradycji malarskiego realizmu drugiej połowy XX wieku daje się zauważyć szczególnie oszczędna i wyważona kompozycja dzieła. Konstrukcję przedstawienia stanowi forma, którą tworzą kształty sofy oraz drzwi wyznaczające dwa zasadnicze rytmy i niejako wyważające ciężar kompozycji. Przedstawione wyposażenie ograniczone jest do kilku niezbędnych elementów, co nadaje im szczególnego, symbolicznego znaczenia. Ewangeliczne wydarzenie ukazane zostało w obrazie Marka Szarego we współczesnych okolicznościach, w skromnym, funkcjonalnym pomieszczeniu, gdzie właściwa ikonografii chrześcijańskiej afektacja zastąpiona została całkowitą ciszą. Rolę wydarzeń nadprzyrodzonych pełnią drobne i zdawałoby się dające się racjonalnie wyjaśnić zawirowania grawitacyjne, jak ledwo zauważalne lewitowanie czarnej sofy i przechylenie szklanego naczynia na pierwszym planie.
Poza oczywistymi związkami z niewyczerpaną tradycją malarstwa religijnego dostrzec można także inne inspiracje, jak dziełami Vermeera, które przywodzi na myśl postać czytającej kobiety. Jednak szczególnie istotny wydaje się tu dialog z polską tradycją malarstwa realistycznego, którą w wydaniu symbolicznym i religijnym reprezentował Jacek Malczewski, a począwszy od lat 70. XX wieku kontynuuje, podobnie jak Marek Szary w dialogu z problematyką współczesnego świata, Łukasz Korolkiewicz. Nowoczesny charakter przedstawionego wnętrza i oszczędność kompozycji zestawiona z realistyczną konwencją przywodzi także na myśl malarskie portrety w kalifornijskich willach klasyka sztuki brytyjskiej i amerykańskiej, Davida Hockneya, pochodzące z przełomu lat 60. i 70. XX wieku.”

Filip Pręgowski

Zakup w ramach Narodowego Programu Kultury Znaki Czasu (2007)

Marek Szary
Urodził się w Wylatowie k/Mogilna w 1956 roku. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa profesora Janusza Kaczmarskiego w 1986 roku. Pracuje na stanowisku profesora UMK w Zakładzie Rysunku na macierzystej uczelni. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem. Mieszka i pracuje w Toruniu.

Tags: ,

/ Wydrukuj ten artykuł

Instytucja finansowana ze środków Miasta Toruń